'Twee miljoen voor meer van hetzelfde'

14 november 1999

'Twee miljoen voor meer van hetzelfde'

De Helmondse gemeenteraad trekt twee miljoen gulden uit voor een adviesburo dat met nieuwe plannen moet komen voor vooral het stadscentrum. 'Twee miljoen voor meer van hetzelfde', oordeelt de SP die als enige het voorstel afwijst.

SP-raadslid Hans Verbakel: 'Het zoveelste nieuwe plan maar het beleid blijft hetzelfde. Zie daar ons bezwaar.'
Volgens Verbakel deugt het beleid zelf niet. 'Kort gezegd komt dat er op neer: ruim baan voor het centrum, krap aan met de wijken. Want de gemeente ziet voorzieningen in de wijken als een concurrent voor het centrum. Dat leidt weer tot ideeën om winkels uit de wijken te verplaatsen naar het centrum om daar leegstand te bestrijden.'
In ogen van de SP is dat de wereld op zijn kop. De partij maakt zich juist sterk voor goede voorzieningen in de buurten, dicht bij de mensen.
Meer in het algemeen verwijt Verbakel de gemeente dat ze zelf debet is aan de onrust die nu al jarenlang als een waas rond het centrum hangt. 'Het Helmonds winkelcentrum wordt voortdurend gespiegeld aan winkelcentra in de omliggende dorpen en steden in het bijzonder Eindhoven. Door steeds zo te focussen op dat centrum hou je zelf natuurlijk de onrust in stand, zo kun je ook nooit tevreden zijn.'
De SP'er bekruipt het gevoel dat die aangewakkerde sfeer van ontevredenheid de gemeente niet zo slecht uitkomt. Het blijkt een prima basis te leggen om instemming van de Helmondse politiek te verkrijgen, zo wordt duidelijk tijdens de raadsbehandeling.
Verbakel: 'De meeste partijen zijn zonder slag of stoot accoord gegaan onder het motto: er moet iets gebeuren. Met alle respect maar ik vind dat een vaag verhaal. Je kunt toch niet in volle ernst beweren dat er nu niks gebeurt? Bovendien vind ik twee miljoen voor dat nieuwe plan wel èrg veel geld, er zijn nog wel een paar problemen meer in de stad die dringend om een aanpak vragen.'
1999-11-14