Ommezwaai verbaast fracties

14 mei 2003

Ommezwaai verbaast fracties

Plan kunst- en cultuurplein gaat niet door Door PATRICK WIERCX

Woensdag 14 mei, HELMOND - De gemeenteraad van Helmond heeft gisteravond ingestemd met de plannen van de gemeente om de bibliotheek en het kunstencentrum niet langer in één project onder te brengen. Dat ging hier en daar wel gepaard met enige verbazing over deze ommezwaai.

Maar begrip was er ook. J. Roefs (CDA) vond het begrijpelijk dat het college geen zin heeft aan aan een onzeker avontuur te beginnen. De plannen worden veel te duur. 'Het is spijtig, maar ook realistisch de bakens te verzetten', zei Roefs. Ook E. van Dortmont (HSP) en G. Praasterink (SDH/OH) lieten zich op eenzelfde wijze hierover uit. L. den Breejen (PvdA) sloot zich daarbij aan. Dat leverde hem de wind van voren op van fracties als Helmondse Belangen en SP. 'Oud-wethouder Prinsen, uw PvdA-partijgenoot, had het kunst- en cultuurplein zeer hoog in het vaandel staan', hield B. Smits (HB) Den Breejen voor. 'We wisten dat het niet makkelijk zou zijn, maar dat het zo snel afgeblazen zou worden, hadden we niet verwacht', zei hij. Smits liet blijken het maar raar te vinden dat de PvdA kennelijk zo makkelijk van standpunt verandert. Bovendien mopperde hij dat volgens hem de fracties over de hele gang van zaken maar slecht geïnformeerd waren. De SP was destijds tegenstander van de plannen van oudwethouder Prinsen. 'En tot mijn stomme verbazing zie ik hier vanavond zowat iedereen van positie veranderen', merkte H. Verbakel (SP) op. Den Breejen wilde dat graag toelichten. 'Voor sommigen lijkt het alsof de PvdA-fractie met een hinkstapsprong bezig is, maar dat is niet zo. De tijden zijn veranderd, de bomen groeien niet tot aan de hemel. Wij vormen een nieuwe fractie en dan behouden we ons het recht voor in een nieuwe raadsperiode opnieuw te oordelen. Dat hebben we overigens gedaan in overleg met oud-wethouder Prinsen.'

Gedwaald

Wethouder P. Tielemans van Cultuur en Financiën legde uit dat de gemeente met veel open vragen aan het project was begonnen. 'We hebben berekend en becijferd, we hebben echt alles uit de kast gehaald om het verhaal haalbaar en betaalbaar te maken. Als de conclusie is: het lukt niet, dan moeten we onvermijdelijk vaststellen dat dat zo is. Doen we dat wel, dan leidt dat tot brokken. Wij willen ons niet storten in avonturen.' Anderen konden zich nog herinneren dat het kunst- en cultuurplein destijds een pijler was genoemd voor de centrumplannen. A. Meinardi (GL/D66) was er daar een van. Dat klopt, aldus Tielemans, maar het kunst- en cultuurplein is geen vóórwaarde om tot stadsvernieuwing te komen. 'En het is beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.'

2003-05-14