SP met twee gedeputeerden in provinciebestuur, regioconferentie akkoord

12 mei 2015

SP met twee gedeputeerden in provinciebestuur, regioconferentie akkoord

Foto: SP

De SP komt opnieuw in het provinciebestuur van Brabant. Nu met twee gedeputeerden.

De afgelopen periode was de SP in het provinciebestuur vertegenwoordigd met één gedeputeerde. De post werd bezet door Johan van den Hout met de portefeuille ecologie en handhaving.

Na de statenverkiezingen op 18 maart dreigde de SP buiten het provinciebestuur te blijven. VVD, CDA en SP konden het niet eens worden. Maar de dreiging was van korte duur. VVD (10 zetels), SP (9 zetels), D66 (7 zetels) en PvdA (4 zetels) zijn het eens geworden over de vorming van een vier-partijen college.

De SP levert nu twee gedeputeerden. Oud gediende Johan van den Hout keert weer terug op zijn post met dezelfde portefeuille. Nieuwkomer is Henri Swinkels (51). Hij is momenteel fractievoorzitter voor de SP in de gemeenteraad van Vught. Swinkels is afgestudeerd als evolutie bioloog, heeft vijftien jaar les gegeven op de politieacademie en is sinds anderhalf jaar medewerker van SP-kamerlid Sadet Karabulet. Swinkels krijgt de portefeuille Cultuur, Sport, Leefbaarheid en Gezondheid.

De onderhandelaars van VVD, SP, D66 en PvdA zijn het eens geworden over een coalitieakkoord. Afgelopen zaterdag stemde de regio-conferentie, met vertegenwoordigers van de Brabantse SP-afdelingen, in met het akkoord. Belangrijk voor Helmond en omgeving is dat de Ruit niet doorgaat en dat de weg bij Dierdonk niet wordt verdubbeld.

Foto: links Johan van den Hout, rechts Henri Swinkels.