Bezuinigen waarop? Heilige huisjes sneuvelen

Geen peperduur centrumplan en andere kostbare projecten in de kanaalzone. Het geld daarvoor gaat ten koste van andere belangrijke zaken. Lange tijd stond de SP tamelijk alleen met deze stellingname. Maar met de landelijke bezuinigingen en de verkiezingen in het vooruitzicht sneuvelen de heilige huisjes. Dat bleek tijdens het lijsttrekkersdebat op het Carolus Borromeus college afgelopen woendsdag.

De lijsttrekkers op het podium

Collegepartijen CDA en VVD zijn nog terughoudend maar PvdA-lijsttrekker Seyit Yeyden én huidig wethouder wees al wel de projecten in de kanaalzone aan waarop bezuinigd kan worden. Een mening die breed werd gedeeld door de overige partijen. Lijsttrekker Theo van de Ven van de lokale partij SDOH verklaarde luid en duidelijk dat de Nedschroef niet aangekocht moet worden. Een duidelijk geval van voortschrijdend inzicht, want de SP-motie van november vorig jaar - Nedschroef niet aankopen – werd door zijn partij toen niet gesteund.

De dag erop was er een debat op het Marktplein van het Roc Ter Aa. Onderwerpen: jeugdwerkloosheid, voortijdige schoolverlaters, tekort aan stageplaatsen. Het levendige debat stond onder de bezielende leiding van Prem Radhakishun. Voor de SP trad Nathalie van der Zanden, nummer twee op de kandidatenlijst, in het strijdperk.

Lees ook Liever sociale woningbouw en goede thuiszorg

26 februari 2010