Raadsverkieizingen 2002: de temperatuur loopt op

Hoe meer de gemeenteraadsverkiezingen naderen hoe meer de Helmondse politiek op drift raakt

• PvdA
    Na veel interne perikelen kondigt de PvdA een compleet vernieuwde kandidatenlijst aan. De PvdA-raadsleden van der Zanden (fractieleider),
    van Rooij (voormalig fractievoorzitter) en wethouder Prinsen stellen zich niet meer verkiesbaar. Hun collega-raadsleden Naoum, Bekkers en Yeyden willen eventueel nog proberen om via voorkeursstemmen in de raad terug te keren, maar dat kan alleen als ze op de kieslijst komen. Het ziet er naar uit dat alleen Yeyden kans maakt op een (lage) plaats op de kandidatenlijst. Bekkers en Naoum sluiten in reactie daarop niet uit dat ze overstappen naar een andere
    politieke partij.

• Helmondse Senioren Partij (HSP)
    De twee-koppige fractie van de HSP heeft ruzie. Fractielid van Mullekom wil daarom voor zichzelf beginnen. Hij richt een nieuwe partij op: Helmond Actief. Helmond telt nu elf partijen.

• SDH en OH
    De lokale partijen Sociaal Demokraten Helmond (SDH) en Ondernemend Helmond (OH) gaan verregaand samenwerken. De partijen willen bij de raadsverkiezingen uitkomen met één lijst. Huidig SDH-fractievoorzitter Tielemans wordt gelanceerd als aankomend wethouder voor de nieuwe politieke formatie.

• CDA
    De CDA-raadsleden Jurrius (fractievoorzitter), van Rest en Jonkers-Goedhart (wethouder) stellen zich niet meer verkiesbaar.

• GroenLinks
    GroenLinks-raadslid de Bruijn stelt zich niet meer herkiesbaar.

23 november 2001