Sociale controle: investeer in betrokkenheid
Onveiligheid, vandalisme en (kleine) criminaliteit zijn niet los te zien van de verharding in de samenleving en het feit dat de terugtredende overheid steeds minder verantwoordelijkheid neemt voor het welbevinden en de veiligheid van haar burgers. De ieder-voor-zich-mentaliteit is ver doorgedrongen in ons leven.

Hier tegenover bepleiten wij de terugkeer van de “sociale controle van vroeger”, in de goede zin van het woord natuurlijk. Daarom steunen we het beleid, waarbij samen met de burger gewerkt wordt aan zaken die spelen in de directe omgeving. Denk aan klankbordgroepen en buurtpreventieprojecten. Ook wijkgebouwen, vrijwilligerswerk en het verenigingsleven spelen een belangrijke rol. Ze dragen bij aan het gevoel van saamhorigheid en bevorderen het verantwoordelijkheidsgevoel.

Volgens een gemeenterapport (Hoe staat Helmond er anno 2009 voor? - maart 2009) geven de inwoners van Helmond sinds 2002 steeds vaker aan dat zij zich veilig voelen in de eigen buurt en in het algemeen. We moeten eraan blijven werken om dit te behouden en te verbeteren.

Toezicht
Politie en stadswachten, die zoveel mogelijk aanspreekbaar aanwezig zijn op straat, dragen bij aan meer veiligheid. Het aantal stadswachten dient op zijn minst gelijk te blijven. Ernstige vormen van criminaliteit zijn vanzelfsprekend een zaak voor de politie.

Helmond heeft cameratoezicht in het uitgaansgebied en in het centrum. De meerwaarde hiervan is dat ze op drukke momenten rechtstreeks bekeken worden. Op die manier kan de politie op straat rechtstreeks aangestuurd worden. Camera’s zijn echter geen wondermiddel. Camera’s spreken mensen niet aan op gedrag, daar blijft een persoon in uniform verantwoordelijk voor. Cameratoezicht kan ook voor verplaatsing van het probleem zorgen en voordat je het weet, wil men dan overal camera’s plaatsen.

Een coffeeshop is ook een vorm van toezicht: het maakt controle op de handel in softdrugs mogelijk. Het verbieden van coffeeshops, zoals sommigen bepleiten, werkt averechts: de drugshandel gaat gewoon door, alleen dan buiten beeld. Dat maakt toezicht door politie een stuk lastiger en bemoeilijkt controle op de kwaliteit van de drugs uit gezondheidsoverwegingen. Overigens dient er ook toezicht te worden gehouden op de coffeeshops zelf, om overlast te voorkomen. Helmond heeft nu één coffeeshop en werkt aan een tweede. Als uit gegevens van de politie en anderen zou blijken dat dit onvoldoende is om de illegale handel met alle gevolgen van dien (bijvoorbeeld overlast) tegen te gaan, is voor ons uitbreiding van het aantal coffeeshops bespreekbaar.