65,3% tegen, 34,7% voor

De Helmondse uitslag van het referendum over de Europese grondwet laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Twee van de drie kiezers stemde tegen bij een opkomst van 55,7 procent.

Van alle partijen in Helmond en de regio voerde de SP de grootste campagne. Er werd een debat georganiseerd en bijna honderd SP'ers hielpen mee met de verspreiding van ruim 30.000 folders.

Al snel werd duidelijk dat er bij de andere partijen niet veel animo bestond om het voor 'hun' grondwet op te nemen.

Het verzoek van de SP aan de gemeente om zelf een grondwetdebat te organiseren werd afgewezen. En het college van B en W was niet van zins om aanplakborden te plaatsen, zoals gebruikelijk bij verkiezingen. Erger nog, de voorstanders van VVD tot en met GroenLinks wezen in de gemeenteraad een motie af van de SP-fractie om de borden wel te plaatsen.

Afdelingsvoorzitter Hans Verbakel: "De voorstanders hebben met deze opstelling bijgedragen aan hun eigen nederlaag. Als je zelf zo weinig enthousiasme aan de dag legt kun je natuurlijk niet de vonk laten overslaan."

Maar dat heeft niet de doorslag gegeven. Verbakel: "Ik ben zo brutaal om te beweren dat wij een goed verhaal hadden. We hadden gewoon goede inhoudelijke argumenten om tegen deze gekke grondwet te zijn."

De opkomst in Helmond was 55,7%, bijna het dubbele van de opkomst bij de Europese verkiezingen in 2004 die 30,95% bedroeg.

Bij vijf stembureaus was een meerderheid voor, bij de dertig andere een meerderheid tegen.

voor tegen opkomst
Asten 47.1 52.9 63.0