Inleiding Zonder actie geen fractie

De kiezer brengt zijn stem uit en daarna weet je of je als partij opnieuw het vertrouwen krijgt. Is dat het geval dan heeft een partij het mandaat, zeg maar ‘toestemming’, om de komende vier jaar zijn rol te spelen in de gemeenteraad. Daar komt nog iets bij. Wij willen niet alleen actief zijn in de raad, maar ook daar buiten. Om dicht bij de mensen te staan, om te weten wat er leeft, om goed geïnformeerd te zijn. Daarom geldt binnen de SP het motto: zonder actie geen fractie.

In de afgelopen periode hebben we diverse campagnes gevoerd (denk aan de campagne voor behoud van de pensioenleeftijd van 65 jaar), stonden we op de markt of gingen we gewoon de deuren langs met onze gratis ZO-krant. Onze belangrijkste actie ging over de thuiszorg.

De thuiszorg is meteen ook het grootste geschilpunt uit de afgelopen periode tussen ons en het zittende college bestaande uit CDA, PvdA en VVD. Andere grote geschilpunten zijn het volkshuisvestingsbeleid en het centrumplan. De punten komen uitgebreid aan bod verderop in het verkiezingsprogramma.

Er zijn natuurlijk ook onderwerpen waar we het mee eens zijn. Wij hebben in het verleden ingestemd met de totstandkoming van Brandevoort en zijn het in grote lijnen eens met het coffeeshopbeleid en het arbeidsmarktbeleid. Om maar een paar zaken te noemen. Het laatste - het arbeidsmarktbeleid - staat dezer dagen meer in de belangstelling vanwege de economische crisis. Op het moment van schrijven van dit verkiezingsprogramma is de werkloosheid in Helmond opgelopen tot boven de tien procent. Den Haag voert bezuinigingen door die ook de gemeente treffen. De SP maakt zich sterk voor een rechtvaardige verdeling van de kosten.

Waarom kiest de SP wel voor het ene en niet voor het andere? Hoe komt de SP tot haar standpunten? Als partij heb je een visie op de samenleving en de richting die je op wilt met de maatschappij. Kernwaarden zijn voor ons: menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid van mensen en de solidariteit tussen mensen. Dit kompas maakt dat wij een consistente partij zijn: je weet waar de SP voor staat. Als wij ons druk maken over de thuiszorg, verbaast niemand dat.

In dit programma geven wij in hoofdlijnen weer waar wij voor staan de komende vier jaar. Wij hebben ons vorige verkiezingsprogramma er nog eens op nageslagen, plus diverse documenten waarin de SP standpunten en voorstellen uitwerkt en natuurlijk maken we gebruik van onze opgedane ervaringen in Helmond in de afgelopen periode. Wie zich in grote lijnen kan vinden in onze visie en standpunten, nodigen we van harte uit om voor de SP te kiezen.