Huurderscomité De Hoop verscherpt actie tegen sloopplan

29 januari 1999

Huurderscomité De Hoop verscherpt actie tegen sloopplan

Verantwoordelijk PvdA-wethouder Hesen blijft vasthouden aan het gemeentelijk sloopplan voor de Helmondse dierenbuurt. Het huurderscomité van woningbouwvereniging De Hoop verscherpt daarom haar actie.

Voorzitter Ad Adriaansen heeft geen goed woord over voor het gemeentelijk plan. 'Deportatie noem ik het', zegt hij geëmotioneerd in het Eindhovens Dagblad. Na de sloop kunnen immers veel bewoners niet terugkeren in hun buurt omdat geen betaalbare huurwoningen worden teruggebouwd.
Het houden van enquêtes en het schrijven van brieven zijn de belangrijkste wapens waarmee het comité zich steeds tegen sloop heeft verzet. Maar ondanks dat het overgrote deel van de bewoners te kennen geeft niks voor sloop te voelen, wil wethouder Hesen zijn plan niet drastisch omgooien. Reden voor het comité om haar actie te verscherpen. Er wordt een spreekuur gestart voor bewoners, periodiek worden nieuwsbrieven in de wijk verspreid en er zijn protest-affiches gedrukt om voor het raam te hangen. 'Voor woningen van de rijken willen wij niet wijken', luidt één van de niet mis te verstane leuzen.
1999-01-29