Geen huurverhoging door klacht over stadsverwarming

21 februari 1999

Geen huurverhoging door klacht over stadsverwarming

Gebruikers van de stadsverwarming kunnen met succes de huurverhoging aanvechten. Dat blijkt uit de uitspraak van de huurcommissie in een zaak die een Rijpelbergse huurder met steun van de SP heeft aangespannen.

Stagnatie in de levering van warm water omdat de stadsverwarmingsunit niet functioneert, wordt door de huurcommissie beschouwd als een tekortkoming die het woongenot zo ernstig schaadt dat een huurverhoging niet op zijn plaats is. Dat geldt zolang het probleem niet wordt verholpen. Het probleem verhelpen houdt in dat de unit vervangen wordt.

De uitspraak betekent niet dat alle huurders met dezelfde klacht nu automatisch geen huurverhoging meer krijgen opgelegd. Dat komt omdat de huurcommissie alleen in individuele zaken uitspraak doet. Huurders met dezelfde klacht dienen daarom ieder voor zich bezwaar aan te tekenen.

Om zo'n eventuele massale gang naar de huurcommissie te voorkomen, heeft de SP de verhuurders de mogelijkheid voorgehouden om uit eigen beweging van de huurverhoging af te zien daar waar de klacht zich voordoet. Beter zou zijn om de oorzaak van de klacht weg te nemen door de unit te vervangen.

De distributie van warmte voor de stadsverwarming is in handen van Warmtedistributiemaatschappij Oost-Brabant (Wamob). Wamob heeft in totaal - huurders en kopers - ruim 5.900 stadsverwarmingsaansluitingen. Gasleverancier Obragas is voor 50% eigenaar van Wamob.

Technische mankementen en de tarieven van de stadsverwarming zijn al jarenlang onderwerp van gesprek tussen wijkvereniging Rijpelberg en de Wamob. De wijkvereniging ziet de uitspraak van de huurcommissie als een succes voor de huurders.
1999-02-21