Europese verkiezingen: SP scoort goed in regio

21 juni 1999

Europese verkiezingen: SP scoort goed in regio

De SP heeft in Helmond bij de Europese verkiezingen met 11,4 procent van de stemmen goed gescoord. Ook in de omliggende gemeenten heeft de partij het goed gedaan.

Maar nooit eerder was de opkomst bij een verkiezing zo laag als deze keer. Niet eens een kwart (23,9 %) van de kiesgerechtigde Helmonders nam de moeite voor de gang naar de stembus. Ook deze keer bleek weer duidelijk dat in de rijkere wijken méér wordt gestemd dan in de armere wijken. Dankzij de hoge opkomst in de rijkere wijken wist de VVD in de zeven stemburo's daar méér dan de helft van haar stemmen binnen te halen. Helmond telt in totaal 34 stemburo's.
De redenering dat kiezers wegblijven omdat ze tevreden zijn, klopt daarom niet volgens afdelingsvoorzitter Miranda Lintermans. 'Juist de mensen die de klappen krijgen blijven weg, de rijken gaan wèl stemmen!'
Bedroeg de opkomst in heel Helmond 23,9 procent, in sommige wijken pakte het nog veel lager uit. Stemburo 't Huukske in de binnenstad haalde zelfs de tien procent niet.
De SP scoorde met 27,9 procent het hoogst in stemburo De Zevensprong op Rijpelberg.
De SP heeft als enige partij campagne gevoerd. Ruim 25.000 folders en brochures plus zo'n 20.000 sponsjes zijn deur-aan-deur verspreid. Die klus is geklaard dankzij de bereidwillige inzet van veel leden.
1999-06-21