'Bezuiniging op leerlingenvervoer moet van tafel'

4 september 1999

'Bezuiniging op leerlingenvervoer moet van tafel'

De bezuiniging op het leerlingenvervoer moet van tafel. Dat vindt SP-fractievoorzitter Ger Klaus. Wat betreft de SP'er doen de partijen die eerder dit jaar met de bezuiniging instemden er goed aan daarop terug te komen. 'Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.'

In april dit jaar bespreekt de gemeenteraad het bezuinigingsvoorstel. Dat komt erop neer dat de kilometergrens waaronder kinderen géén aanspraak kunnen maken op leerlingenvervoer, wordt verhoogd van twee naar zes kilometer. Bijna de complete raad stemt met de bezuiniging in, alleen de SP en Helmondse Belangen stemmen tegen.
Gevolg is dat kinderen die voorheen recht hadden op leerlingenvervoer nu uit de boot vallen. Maar, zo betoogt verantwoordelijk wethouder Bethlehem, alle gevallen zullen afzonderlijk op hun merites worden beoordeelt. Volgens de wethouder kunnen op grond van bijzondere omstandigheden in overleg met de school uitzonderingen worden gemaakt.
Maar afgelopen week wordt duidelijk dat de opvattingen over wat 'bijzondere omstandigheden' zijn wel heel erg ver uiteenlopen. Terwijl de school het nodig vindt om leerlingenvervoer toe te kennen, wijst de gemeente het juist af. Reden voor SP-raadslid Miranda Lintermans om de wethouder middels schriftelijke vragen aan de tand te voelen want wat stelt dat overleg dan voor?
Lintermans heeft wel een verklaring voor de harde opstelling van de gemeente: 'Met iedere uitzondering wordt iets afgeknabbeld van de gerealiseerde bezuiniging. Bovendien gaan ouders vragen: waarom zij wel en wij niet?' SP-fractievoorzitter Ger Klaus: 'Daarom is de beste oplossing om weer terug te keren naar het oude systeem, anders blijf je die problemen houden.Nu het schooljaar begint, toont de praktijk in wat voor lastig parket ouders en vooral alleenstaande ouders belanden als het vervoer wegvalt. Zo erg zelfs dat moeders hun kind van school thuishouden. Dat doe je niet zomaar, dan is er ècht iets aan de hand!'
1999-09-04