SP is bezorgd over sloopplannen binnenstad

11 september 2000

SP is bezorgd over sloopplannen binnenstad

De SP wijst het voorstel af van de gemeente om meer woningen in de Dierenbuurt te slopen. Dat schrijft de partij in een pamflet dat is verspreid onder de bewoners van de binnenstad. De SP is erg bezorgd over de rest van de binnenstad als in het proefgebied de Dierenbuurt al geen enkele woning meer overeind blijft.

Juni vorig jaar hebben gemeente en Woonpartners beide een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Daarin zijn Hindestraat en Wezelstraat-zuidzijde buiten de sloop gehouden.

De overeenkomst is pas na veel commotie tot stand gekomen. Feitelijk heeft de strijd om deze overeenkomst geleid tot de ondergang van De Hoop. De Hoop lag immers uitgerekend op dit punt (slopen? zo ja hoeveel en wat wordt teruggebouwd?) met de gemeente in de clinch.

Nu weer tornen aan zo'n moeizaam tot stand gekomen overeenkomst kan moeilijk anders worden gezien dan als een schending van het vertrouwen dat bij de bewoners is opgewekt.

Inhoudelijk mag verantwoordelijk wethouder Hesen dan wel 'dromen' hoe handig het zou zijn als de complete Dierenbuurt plat gaat - evengoed als hij mag 'dromen' hoe handig het zou zijn als volgende week de Vlisco* uit het centrum wordt verplaatst - maar in het echte leven hoort hij rekening te houden met gemaakte afspraken en bestaande belangen, óók van de bewoners van de Dierenbuurt.

De huidige opstelling van wethouder Hesen staat overigens haaks op zijn beloften tijdens de verkiezingscampagne voor de gemeenteraad toen hij lijsttrekker was voor de PvdA. Toen maakte de PvdA er een zwaar punt van dat er niet zoveel moet worden gesloopt in de binnenstad.

Inmiddels is van diverse zijde al opgemerkt dat de herstructurering van de binnenstad in een vreemd daglicht komt te staan. De herstructurering is immers bedoeld om de positie van de huidige binnenstadbewoners te verbeteren. Tegelijkertijd weet de gemeente dat als haar voorstel voor grootschalige sloop in de Dierenbuurt doorgaat straks nog maar zeer weinig van deze bewoners in de wijk zijn terug te vinden. Zij zullen dan plaats hebben gemaakt voor meer koopkrachtige bewoners. Voor wie is dan - bijvoorbeeld - het project 'brede school' bedoeld?

De SP verspreidt het pamflet omdat ze zich verplicht voelt rekenschap af te leggen richting bewoners in de voortdurend schuivende discussie rondom de herstructurering.

* groot textielbedrijf in het centrum van Helmond
2000-09-11