SP: Speelhuis-miljoenen naar onderwijs

16 november 2000

SP: Speelhuis-miljoenen naar onderwijs

Miljoenen uitgeven voor het upgraden van theater het Speelhuis is een verkeerde keuze. Volgens de SP verdient het Helmondse onderwijs voorrang want daar zijn de problemen vele malen groter.

Het gemeentebestuur wil zeven miljoen gulden uitgeven om het Speelhuis op te knappen tot een theater 'dat past bij een stad met ruim 80.000 inwoners'. Eerder heeft de gemeente al zo'n twee miljoen neergeteld om de toneeltechnische installaties te vervangen. 'Daar hebben wij nog mee ingestemd', zegt SP-raadslid Hans Verbakel, 'want dat was noodzakelijk om aan de ARBO-wetgeving te kunnen voldoen. Maar met de volgende zeven miljoen die de gemeente wil spenderen hebben wij grote problemen. Niet omdat wij tegen cultuur zijn maar omdat er nog andere en veel ernstigere problemen zijn.'

De SP'er doelt op de problemen bij het onderwijs. De scholen verenigd in het Overlegplatform Helmondse Schoolbesturen luiden daarover al een paar jaar de alarmbel maar tot op heden zonder veel succes.

Veel scholen komen vanwege geldtekort niet toe aan het normale onderhoud terwijl ze bovendien nog een inhaalslag moeten plegen voor het achterstallig onderhoud. Daarnaast is er alom gebrek aan lokalen, waardoor les moet worden gegeven in de aula of verspreid over verschillende lokaties.

Wij hebben gewoon het geld niet om al die problemen fatsoenlijk op te lossen, zegt de gemeente die daarom een brandbrief naar Den Haag heeft gesteurd. SP-raadslid Verbakel: 'Het is waar dat Den Haag veel schuld heeft aan de huidige problemen. Ze hebben de gemeente verantwoordelijk gemaakt voor de scholen zonder er voldoende geld bij te leggen. Maar daarmee is de gemeente er niet van af. Ze moet ook zelf de goede keuze's maken.'

Inmiddels hebben de talrijke problemen geleid tot hoog oplopende spanningen tussen de gemeente en de scholen. Het onderling vertrouwen is gedaald tot ver onder het vriespunt. Om het vertrouwen te herstellen is adviesbureau Wagenaar, Hoes & Associés ingehuurd. Voor een tarief van 3400 gulden per werkdag moet dit bureau de vertrouwensbreuk weer zien te lijmen.
2000-11-16