Het rommelt in de Gaviolizaal

16 februari 2001

Het rommelt in de Gaviolizaal

Het rommelt in de Gaviolizaal. Eigenaar Willems overweegt te vertrekken met zijn unieke grammofooncollectie. En de vereniging van orgel-liefhebbers vreest zelfs de teloorgang van de Gaviolizaal als culturele voorziening.

De Gaviolizaal is te vinden in het centrum van Helmond aan de Torenstraat. De gemeente prijst zelf de Gaviolizaal als volgt aan: "Naast t Speelhuis heeft Helmond de Gaviolizaal, genoemd naar de uitvinder van het kartonnen draaiorgelboek Anselmo Gavioli. In deze zaal is een dans- en draaiorgelmuseum ondergebracht, met enkele in perfecte staat verkerende dansorgels. s Zondags kan men er dansen op orgelmuziek, door de week kan men de dans- en draaiorgels bezichtigen en beluisteren. Ook biedt de Gaviolizaal onderdak aan een aantal andere vaste exposities, waaronder een accordeon-collectie en een collectie oude grammofoons."
Maar helaas is de werkelijkheid minder fraai dan de gemeentelijke presentatie doet vermoeden. Eigenaar Willems loopt rond met een maagzweer en overweegt met zijn unieke grammofooncollectie naar elders te vertrekken. En de Vereniging van Draai- & Dansorgel Liefhebbers heeft een brandbrief verstuurd met een waslijst met klachten.
Gedurende de periode dat het Speelhuis wordt gerenoveerd, worden kleinere voorstellingen verplaats naar de Gaviolizaal. Dat veroorzaakt nogal wat overlast want de voorbereidingen gebeuren overdag als het museum is geopend zonder dat daarover overleg is of onderlinge afstemming, aldus de klacht.
Inmiddels is de eerste fase van de renovatie van het Speelhuis achter de rug. Willems heeft daaraan geen prettige herinneringen. Door alle problemen is het bezoekersaantal flink gedaald. Samen met de vereniging van orgel-liefhebbers is hij dan ook erg somber over de toekomst van de Gaviolizaal als later dit jaar de tweede fase van de renovatie van het Speelhuis aan bod komt.
De Helmondse SP heeft middels schriftelijke vragen bij de gemeente aan de bel getrokken. De partij wil weten waarom er niet met goed onderling overleg een mouw valt te passen aan het probleem van de overlast. Ook wil de SP weten of de mogelijkheid is onderzocht van een goede alternatieve lokatie voor de tijd dat het Speelhuis wordt gerenoveerd.
2001-02-16