Obragas in de verkoop gedaan

4 april 2001

Obragas in de verkoop gedaan

De meerderheid van de Helmondse gemeenteraad is accoord gegaan met de verkoop van Obragas aan het Duitse RWE. Alleen SP en GroenLinks stemden tegen.

In de discussie in de gemeenteraad verdedigde SP-raadslid Hans Verbakel het standpunt dat Obragas een nutsbedrijf is en hoort te blijven. 'De overheid behartigt de publieke zaak, particuliere bedrijven jagen een heel ander belang na, zie daar het verschil', aldus Verbakel. Hij wees erop dat privatisering bepaald geen succesnummer is. 'Zie de problemen bij het openbaar vervoer en de spoorwegen, zie de ervaringen in Engeland, zie de Californische stroomcrisis.'

Burgemeester van Elk, tevens commissaris bij Obragas, nam het op voor de verkoop. Hij betoogde dat het een prima deal is en dat er een uitstekende prijs is bedongen. De meerderheid van de raad volgde de redenering van de burgemeester.

Hans Verbakel daarover: 'De meeste raadsleden zijn niet echt ingegaan op de huidige mode om voortdurend overheidstaken uit te besteden aan de commerciƫle markt. De gemeenteraad is te onbeduidend om daar iets op af te dingen, zo redeneren zij. Maar voor de SP is de verkoop van Obragas het zoveelste stapje in een verkeerde richting. We gaan zo naar een maatschappij toe waarin solidariteit en algemeen belang steeds minder tellen en dat willen wij niet.'

2001-04-04