Reisje naar Berlijn'Inspiratie opdoen'

7 april 2001

Reisje naar Berlijn'Inspiratie opdoen'

Het Helmondse gemeentebestuur wil de raad voor drie dagen naar Berlijn sturen. 'Om inspiratie op te doen voor onze centrumplannen.' Verwachte kosten per deelnemer: tweeduizend gulden.

Het gemeentebestuur heeft grootse plannen met het centrum. Kosten nog moeite worden gespaard. Voor twee miljoen gulden is Buro van Riek (BVR) ingehuurd. Inmiddels liggen er enkele ontwikkelingsmodellen op tafel. Aan het te herscheppen centrum is het motto DOE-stad megegeven.

Berlijn is voor Helmond geen onbekend terrein. Een delegatie van de gemeente bezocht eerder al op initiatief van projectontwikkelaar Stam & De Koning de Duitse hoofdstad. Ook bierbrouwer Bavaria, een belangrijke onroerend goed-eigenaar in het centrum, nam aan de excursie deel. Vooral uitgaanscentrum Hackesche Höfe kreeg de aandacht van het Helmondse bezoek.

Naar het zich laat aanzien is het nu de beurt aan de gemeenteraad om af te reizen naar Berlijn. SP-fractievoorzitter Ger Klaus zal er niet bij zijn. 'Ten eerste omdat de SP het niet eens is met het centrumbeleid, ten tweede omdat het een sloot gemeenschapsgeld kost, ten derde omdat ik het maatschappelijk nut niet zie, en ten vierde omdat ik geen verstand heb van architectuur en volgens mij de rest van de raad ook niet', aldus de SP'er.

2001-04-07