Met moties het huurwoningentekort aanpakken?

10 november 2001

Met moties het huurwoningentekort aanpakken?

Bij de behandeling van de begroting voor volgend jaar heeft de gemeenteraad unaniem van VVD tot en met SP twee moties aangenomen erop gericht om het aandeel huurwoningen te verhogen.

Da's mooi, maar bedacht moet worden dat er vaak een groot verschil is tussen wat de raad zegt te willen en wat er in de praktijk van terecht komt. Immers diezelfde raad heeft eerder een bouwprogramma vastgesteld van bijna 4.000 woningen. Maar daarvan is nog niet de helft daadwerkelijk gerealiseerd.

Dit is meteen ook voor een deel de verklaring van het huidige torenhoge aantal woningzoekenden. Voor een ander deel is de verklaring dat door de enorme prijsstijgingen op de koopmarkt steeds meer woningzoekenden zich weer richten op de huursector. Het is vooral op dit punt dat de SP zich onderscheid van andere partijen.

Dat het bestaand beleid moet worden uitgevoerd, dáár zijn alle partijen het wel over eens. Maar dat daar bovenop een veel socialere koers gevaren moet worden, is nog een heel ander verhaal.

2001-11-10