Boze brief naar wooncorporatie Woonpartners, bewoners Dierenbuurt zijn wachten beu

19 januari 2002

HELMOND - Bewoners van de Pastoor Van Leeuwenstraat en omgeving in Helmond hebben hun buik vol van de stagnatie in de herstructurering in Binnenstad-Oost. In een brief aan wooncorporatie Woonpartners schrijven zij zich te storen aan het uitblijven van een sloopbesluit. Ongeveer 61 bewoners hebben het stuk ondertekend.

Het gaat om bewoners die in de laatste fase van de Dierenbuurt aan bod komen. Ze wonen in de Van Leeuwenstraat, Prins Karelstraat, Marterstraat, Hermelijnstraat en Molstraat.

'Nu zijn we het wachten beu', zo schrijven woordvoerders Margareth van Vleuten en Irene Engelen aan Sjef Gerris, directeur van Woonpartners. 'Wij eisen dat er een sloopbesluit komt, niet in 2003, maar nu meteen. We zitten te lang in onzekerheid.'

Al in juli 1999 hebben de bewoners van dit deel van de Dierenbuurt post ontvangen dat woningen in de Dierenbuurt gesloopt zou worden. 'In die brief stond toen: 'U heeft het recht om te weten waar u aan toe bent. U heeft al te lang in onzekerheid moeten leven'', schrijven de twee. Ruim een jaar later kregen de bewoners weer een brief. Daarin werd vertraging gemeld. Maar, aldus de corporatie, binnen afzienbare tijd zou het sloopbesluit er komen. Woonpartners zou aan de woningen niets meer doen, behalve het gewone onderhoud. In maart 2001 kwam de mededeling dat het definitieve sloopbesluit waarschijnlijk in juni zou vallen. 'Ons werd gevraagd nog even geduld te hebben.'

Het is nu januari 2002 en nog steeds zitten de bewoners in onzekerheid. Van Vleuten en Engelen schetsen wat de gevolgen ervan zijn. Niemand vervangt zijn vloerbedekking of behang door iets nieuws. Klagen over de woningen heeft geen zin, want ze zijn immers bestemd voor sloop. De woningen verpauperen in hevige mate. Niemand verhuist omdat iedereen wacht op een verhuiskostenregeling. Die regeling is echter pas van kracht nadat het sloopbesluit is gevallen. Voor elke huurder afzonderlijk kunnen er nog talloze andere redenen zijn waarom mensen het wachten onderhand beu zijn.

Directeur Sjef Gerris van Woonpartners kan zich de teleurstelling goed voorstellen. Hij zegt dat de corporatie moet opboksen tegen een grote verstopping op de woningmarkt. 'De mensen hebben het niet altijd in de gaten, maar wij zijn aan het herhuisvesten. Alleen, dat geldt nog niet voor de mensen die in de laatste fase van de Dierenbuurt aan bod komen. We kunnen niet iedereen tegelijk helpen. Dat gaat in fases. Het sloopbesluit waar deze groep van bewoners om vraagt, is vastgesteld. Het gaat per 1 januari 2003 in. En dan nog kun je mensen geen garantie bieden op een huis. Er komen weinig huurwoningen vrij en herhuisvestingslocaties zijn er niet.'

Een bijkomende factor is de huurderspaarregeling. Dat is een regeling waarbij huurders automatisch sparen. 'Die regeling loopt door tot het moment dat het sloopbesluit ingaat. Zolang we mensen geen vervangende woonruimte kunnen bieden, zijn zij beter af mee met uitstel van het sloopbesluit. Daarmee wordt het spaarbedrag dat ze krijgen alleen maar groter.'

2002-01-19