Actie voor behoud bibliotheek Brouwhuis

15 februari 2003

Actie voor behoud bibliotheek Brouwhuis

Leerlingen van basisschool De Vlier zijn een handtekeningenactie gestart voor het behoud van filiaal Brouwhuis.

Directeur Hakvoort wil graag snel duidelijkheid
Leerlingen in actie voor behoud bibliotheek Brouwhuis
Door JENSKE WILLEMS en HANS VAN DE VEN

HELMOND - Elf leerlingen uit groep zeven van basisschool De Vlier uit Brouwhuis zijn donderdag spontaan een handtekeningenactie gestart voor het behoud van de bibliotheek in hun wijk. De actie komt na een verhaal in het wijkblad dat het filiaal mogelijk over drie jaar gesloten wordt. Eerder berichtte deze krant al over vragen die de SP over deze kwestie aan het college had gesteld.

Luuk, Robin, Lars, Jochem, Kimberly, Jody, Sjors, Jeroen, Nina, Rik en Marco hebben al meer dan honderd handtekeningen ingezameld. Uiteindelijk willen ze die aanbieden aan cultuur-wethouder Tielemans. De bibliotheek is zo belangrijk voor de kinderen omdat ze er vaak naar toe gaan voor leesboeken en om informatie te halen voor spreekbeurten. 'Het documentatiecentrum op school heeft lang niet alle boeken die we nodig hebben voor spreekbeurten', menen ze. Uitwijken naar de bibliotheek in het centrum is voor de leerlingen geen optie. 'Veel te ver weg', is het oordeel van de één. 'We mogen er niet eens zelf naar toe. We zijn dan afhankelijk van onze ouders', zegt de ander. Een bibliotheek in de vorm van een bus is volgens de leerlingen geen optie. 'Dat is veel te onpraktisch. Je moet daar op bepaalde tijden naartoe en stel dat je dan net naar de tandarts moet?' Ook vrezen de leerlingen dat in de bus computerfaciliteiten ontbreken. 'Vaak kijk je in de bieb nog snel even op internet, maar niet iedereen heeft internet thuis', weet Luuk. Nina meldt nog snel: 'En ze hebben veel te weinig verschillende boeken in de bus.' Om ook andere leerlingen van de Vlier te informeren, mochten de elf gisteren tijdens de weekafsluiting over hun actie vertellen. Leerkracht Harold Donkers van groep zeven vindt het een goed initiatief. Ook volgens hem heeft Brouwhuis een bibliotheek nodig. 'De stad is voor de leerlingen gewoon te ver', redeneert hij. Zelf heeft hij ook zijn handtekening gezet.

Snel duidelijkheid

Directeur R. Hakvoort van de bibliotheek wil dat de onrust zo snel mogelijk wordt opgelost. Hij heeft goede hoop dat er in maart al duidelijkheid komt. 'Er is veelvuldig overleg tussen het bibliotheekbestuur (waarvan hij zelf geen deel uitmaakt) en de gemeente. Ook over de spreiding van de filialen. Het college moet nu met een besluit komen.' De centrale bibliotheek moet een plaats krijgen in het nieuwe kunst- en cultuurcluster. Maar dienstverlening in de wijk blijft 'heel belangrijk', stelt Hakvoort. 'In welke vorm dat moet zijn, daarover is nog niets duidelijk. Je kunt inderdaad denken aan een bibliobus, of het uitlenen van boeken via scholen. Maar het kan ook zijn dat er meer filialen komen, of dat de openingstijden verruimd worden. Het kan nog alle kanten op.' Hakvoort geeft aan dat het vooral een financiële kwestie is. 'De bibliotheek maakt al sinds 1999 verlies. Daar moet een einde aan komen. De gemeente is van goede wil, maar de bomen groeien natuurlijk niet tot in de hemel.'

Niet reageren

Wethouder Tielemans wilde gisteren niet reageren op de onrust in Brouwhuis en de handtekeningenactie. 'De wethouder heeft twee weken geleden al een reactie gegeven en heeft daar niets aan toe te voegen', aldus een woordvoerder van de gemeente. Tielemans zei toen naar aanleiding van de vragen van de SP, dat er bibliotheekvoorzieningen op wijkniveau blijven bestaan. In welke vorm is nog onderwerp van discussie, aldus de wethouder. Overigens is het filiaal in Brouwhuis onlangs nog geheel verbouwd.

Uit: Eindhovens Dagblad

Vervolg: Handtekeningenactie geslaagd