Handtekeningenactie voor bieb geslaagd

27 februari 2003

Handtekeningenactie voor bieb geslaagd

Donderdag 27 februari - Luuk, Robin, Marco, Jochem en Jody van De Vlier en Simone van de Montessorischool hoorden het gisteren als eersten. De wijkfilialen van de Helmondse bibliotheek blijven open. De zes scholieren uit Brouwhuis kwamen wethouder P. Tielemans zestienhonderd handtekeningen brengen die ze met klasgenootjes ingezameld hadden voor behoud van 'hun' bieb in winkelcentrum Brouwhorst.

Wethouder Tielemans voerde eerst de spanning nog wat op door de kinderen te vragen waarom ze naar hem toe waren gekomen. 'Wij willen dat de bieb blijft', was het duidelijke antwoord van Luuk. 'De bibliotheek is heel belangrijk in Brouwhuis. We mogen zelf nog niet naar de stad toe.' 'Gaan jullie dan vaak?', vroeg de wethouder. 'Drie keer per week', aldus Marco. 'Ik ga vooral heel vaak als ik een spreekbeurt heb', vulde Robin, zijn vriendje, aan.

Toen kwam het verlossende woord van Tielemans. 'De bibliotheken in De Bus, 't Hout en Brouwhuis blijven open. We hebben wel aan de bibliotheek gevraagd of het goedkoper kan in de wijken, maar dat is niet zo. Maar er gaan zo veel mensen naar die filialen toe, zowel volwassenen als kinderen, dat we ze openhouden.'

De wethouder had ook de cijfers. 'Vorig jaar kwamen er in de bibliotheek in Brouwhuis dertigduizend bezoekers. Ze hebben daar negentienhonderd jeugdleden en dertienhonderd volwassen leden. De Bus en 't Hout trokken vorig jaar elk vijftienduizend bezoekers.' 'Ik vind het heel fijn dat jullie opkomen voor de bibliotheek', aldus Tielemans. Het is belangrijk dat jullie lezen en niet alleen tv kijken of achter de computer zitten. Jullie actie bewijst nog maar eens dat er een uitdrukkelijke maatschappelijke behoefte is aan een bibliotheek. En met dit resultaat is de actie buitengewoon geslaagd.'

Tielemans kon met een stapel papier naar huis. Voor de scholieren had hij twee dozen vol rolletjes snoep. 'Die zijn ook voor jullie klasgenootjes.' Na wat geroezemoes over het aantal, voegde hij eraan toe: 'En dan merken jullie zelf hoe moeilijk het soms is om te verdelen.'

Uit: Eindhovens Dagblad