Perspectief voor nieuwe afdelingen

8 februari 2003

Perspectief voor nieuwe afdelingen

De SP heeft D66 en GroenLinks in stemmenaantal ingehaald en is daarmee ook in de regio Helmond de vierde partij. Alleen in Someren lukte het de LPF om de SP voor te blijven met 34 stemmen meer.

De zes regio-gemeenten hebben geen zelfstandige SP-afdeling met een eigen bestuur. Ze vallen onder de verantwoordelijkheid van 'moedergemeente' Helmond. Maar iedereen voelt wel aan dat het tijd wordt voor stappen richting zelfstandige afdelingen. Als je de vierde partij van de stad bent kun je er eigenlijk niet meer om heen. De voedingsbodem voor een afdeling is er, wie grijpt de kans?

SP-lid Han Ermens waagt een poging. Hij ziet graag een zelfstandige afdeling in zijn woonplaats Asten. Het draagvlak is volop aanwezig met 6,6 procent SP-stemmers - omgerekend goed voor tien kamerzetels.

De aanpak van Han is heel eenvoudig. Hij benadert de leden individueel en legt zijn plan voor om te komen tot een Astense SP-afdeling. Een eerste inventarisatie heeft al diverse enthousiaste reacties opgeleverd. Zo wil hij een clubje 'kar-trekkers' verzamelen om vervolgens samen om de tafel te gaan zitten en de volgende stap te bespreken. Vanzelfsprekend kan hij daarbij rekenen op ondersteuning van het bestuur in Helmond.

Ook in andere regio-gemeenten zijn SP'ers actief bijvoorbeeld bij verkiezingscampagnes. Het bestuur gaat ook hier bekijken of er stappen gezet kunnen worden om te komen tot zelfstandige afdelingen.

2003-02-08