SP: gemeente wil filialen bibliotheek opofferen voor Cultuurplein

8 februari 2003

SP: gemeente wil filialen bibliotheek opofferen voor Cultuurplein

De gemeente wil de drie wijkfilialen van de bibliotheek opofferen voor het Cultuurplein. Dat is tenminste de stellige indruk van de SP. De partij wil opheldering van het college van B en W.

Onderzoek leert dat de medewerkers en de ondernemingsraad over de dreigende sluiting zijn geïnformeerd maar dat hen geheimhouding is opgelegd. De SP vindt dat een ongepast gebruik van de bevoegdheid om geheimhouding op te leggen. Er zijn geen bedrijfsgeheimen in het geding, het gaat om een publiek belang, wat valt er dan toch te verbergen, vraagt SP-raadslid Hans Verbakel zich af. Hij denkt dat de geheimhouding afkomstig is van de gemeente. 'Om dit omstreden plan in stilte voor te koken.'

Het plan om de filialen te sluiten hangt samen met de komst van het Cultuurplein. De bibliotheek is hoofdbestanddeel van dit midden in het centrum geplande nieuwbouwproject. Geraamde kosten: 25 miljoen euro.

Het Cultuurplein is onderdeel van de plannen van Buro van Riek en als zodanig al eind 2001 door de gemeenteraad goedgekeurd. Maar bij de laatste algemene beschouwingen kondigde wethouder Tielemans van Financiën een extra studie aan over de 'haalbaarheid en betaalbaarheid van het Cultuurplein'. Om nogmaals aan u voor te leggen of u bereid bent om dit speerpunt van beleid ook daadwerkelijk financieel te ondersteunen. Aldus Tielemans aan het adres van de gemeenteraad.

De SP vreest nu dat de wethouder de wijkfilialen wil opofferen voor de komst van het prestigieuze Cultuurplein.

Volgens de partij zou dat een slechte zaak zijn. Mensen die nu naar de wijkfilialen gaan, zouden wel eens kunnen afhaken. Sluiting van filialen is volgens de SP bovendien in strijd met de kerntaak van de bibliotheek: het brengen van het boek onder de mensen.

In het verleden stond sluiting van een filiaal al eens op de agenda. Eind 1996 wilde de gemeente filiaal De Bus sluiten. Dat werd toen met een motie op het nippertje (17 vóór, 16 tegen) voorkomen. Vóór openhouden van het filiaal stemden GroenLinks, PvdA, D66, fractie-Dazler, de SP èn SDH die een filiaal in de wijk een 'basisvoorziening' noemde. SDH is de partij van Peter Tielemans die nu de verantwoordelijk wethouder is.

Aan B en W

Betreft: bibliotheek

Geacht college,

Ons bereiken serieuze geluiden dat de gemeente de drie wijkfilialen van de bibliotheek wil 'opofferen' voor de komst van het Cultuurplein. Onderzoek leert dat de medewerkers en ondernemingsraad van de bibliotheek over mogelijke sluiting van de filialen zijn geïnformeerd maar geheimhouding opgelegd hebben gekregen. De ondernemingsraad heeft adviesrecht.

VRAGEN

1) Kunt u dit bevestigen?

2) Deelt u onze mening dat het opleggen van geheimhouding ongepast is aangezien geen bedrijfsgeheimen in het geding zijn en het bovendien betrokkenen (or) hindert bij hun meningsvorming, immers ze mogen er met niemand over spreken?

3) Naar verluidt zou het bestuur van de bibliotheek instemmen met de sluiting. Dit verbaast ons aangezien sluiting in strijd is met de kerntaak van de bibliotheek. Is schriftelijke informatie uitgewisseld tussen gemeente en bibliotheekbestuur over de voorgenomen sluiting? Bent u bereid die te overhandigen aan de raadsleden?

4) Heeft het gemeentebestuur al een standpunt ingenomen over deze kwestie?

Met vriendelijke groet,

Hans Verbakel
(SP-raadslid)

De hoofdvestiging van de bibliotheek op de Markt.

2003-02-08