SP-leden in Asten willen eigen afdeling oprichten

6 maart 2003

SP-leden in Asten willen eigen afdeling oprichten

De SP is in Asten de vierde partij en telt 25 leden maar heeft geen eigen afdeling. Daar moet verandering in komen, vindt een aantal SPers.

Bij de afgelopen kamerverkiezingen van 22 januari behaalde de SP 6,6 procent van de stemmen in Asten. Daarmee is ze in stemmenaantal de vierde partij van de stad. Voldoende basis voor een eigen afdeling, vindt initiatiefnemer Han Ermens die in rap tempo een clubje enthousiastelingen heeft verzameld.

Bij de SP geldt de afspraak dat individuele leden in plaatsen die nog geen eigen afdeling hebben onder de verantwoordelijkheid vallen van de dichtstbijzijnde SP-afdeling. Voor Asten is dat Helmond. Han Ermens: Ik ben in Helmond gaan praten met een paar bestuursleden en heb daarna contact opgenomen met Astense SPers. Resultaat: zes personen die aan de slag willen.

De zes Astenaren zijn nu zoveel als een initiatiefcomité ter voorbereiding van een afdeling. Je kunt jezelf niet zomaar uitroepen tot afdeling, legt Ermens uit, want er gelden wel een paar voorwaarden. Zo schrijven de SP-statuten voor dat een afdeling minimaal vijftig leden moet tellen die een eigen bestuur kiezen van tenminste vijf personen. Han Ermens: Daarnaast is de SP een erg actieve partij en dat wil ze graag ook blijven. Het moet dus echt iets om het lijf hebben en daaraan gaan wij nu werken.

De eerste klus die de SPers aanpakken is het organiseren van de campagne voor de statenverkiezingen op 11 maart. Dat is meteen een goede gelegenheid om nieuwe leden te werven, aldus Han Ermens.

De initiatiefnemers zijn:

Han Ermens