CDA bagatelliseert duizenden woningzoekenden

Helmondse corporaties
op internet:
Woonpartners
Wocom Bij de Helmondse corporaties staan ruim 5500 woningzoekenden ingeschreven. Een ongekend hoog aantal. Maar CDA-wethouder van Heugten ligt er niet wakker van. "Dat aantal is geen reële weergave, de wachtlijsten zijn enorm vervuild." Aldus de reactie van de wethouder mede naar aanleiding van de inbreng van de SP bij de voorjaarsnota. Zie hieronder de SP-bijdrage.

_____________________

Voorzitter,

De vette jaren zijn echt voorbij. Aldus de waarschuwende woorden van de wethouder van Financiën in de krant van een maand of zo geleden. De boodschap is duidelijk: er moet worden bezuinigd.

Daarmee kom ik meteen op de ingestelde Task Force die moet komen tot voorstellen om een bezuiniging van 5 miljoen euro te realiseren. Sterker nog, in de voorjaarsnota wordt ervan uitgegaan dat deze bezuiniging in 2006 volledig is gerealiseerd. De enige hobbel die nog genomen moet worden is de gemeenteraad. Want die moet die bezuinigingsvoorstellen dan wel hebben goedgekeurd. Ik heb vernomen dat in ambtelijke kringen de gemeenteraad dan ook als risicofactor wordt gezien bij het komen tot een verantwoord financieel beleid.

Maar ondanks dat financieel zwaar weer op komst is, toch wordt voorgesteld om onverkort vast te houden aan de miljoenen-reserveringen voor het centrum en voor de hoofdwegenstructuur. Tegelijkertijd wordt wél uiterst kritisch gekeken naar het geld voor de Wet Voorziening Gehandicapten. Vergis ik me of zegt dit iets over de politieke keuzes die worden gemaakt?

Voorzitter, ik ga nog even door over die bezuiniging van 5 miljoen euro. Als de Task Force evidente gevallen van verspilling opspoort, dan denk ik dat we er zo uit zijn. Want natuurlijk is niemand er voorstander van om gemeenschapsgeld over de balk te gooien. Maar ik denk dat het zo eenvoudig niet zal zijn. Dat zie je al aan de criteria die zijn opgesteld om te beoordelen of iets wel of niet voor bezuiniging in aanmerking komt. Het zijn er véél plus ze zijn voor meerdere uitleg vatbaar, vrees ik. Zo is een criterium dat zaken die een bijdrage leveren aan het collegeprogramma prioriteit hebben, dus buiten schot blijven. Welnu, in het collegeprogramma staat bijvoorbeeld dat wordt gewerkt aan betere WVG-voorzieningen. Waarom dan zo moeilijk doen over het geld voor de WVG nu het op verbeteringen aankomt? Graag een reactie. Maar je ziet het ook aan de discussie over de stadspromotie. Betrokkenen gaan terug praten, men geeft tegengas en dan wordt het plotseling een stuk ingewikkelder.

Dit is toch een serieus dilemma: je zelf een bezuiniging opleggen van 5 miljoen euro zonder te weten welke concrete voorstellen je daarna op je bordje krijgt. Zoals gezegd: als het om duidelijke gevallen van verspilling gaat zal het niet zo'n probleem zijn, maar voor het overige heeft de raad volgens ons toch de plicht om voorstellen op hun maatschappelijke gevolgen te beoordelen. Of vindt het college dat de raad door akkoord te gaan met deze bezuinigingstaak zich daarmee op voorhand committeert aan de voorstellen die komen gaan?

Voorzitter, de voorjaarsnota staat bol met cijfers maar waar het ons vooral omgaat is het beleid achter de cijfers. Ik kom daarmee op de speerpunten. Ik beperk me tot enkele ervan.

- Speerpunt Binnenstad Oost. Ik begrijp dat "Helmond Binnenstad" een van de 50 aandachtswijken is voor de minister van VROM. De naam is verwarrend. Want met "Helmond Binnenstad" wordt bedoeld Binnenstad Oost, het centrum, Suytkade (Hatema-terrein) plus Helmond West. Daarnaast komt de vraag op of het wel verstandig is om een wijk als Binnenstad Oost die al 10 jaar speerpunt is, als het ware op een hoop te gooien met Suytkade, een wijk die er nog helemaal niet is. En waarom wordt dan niet meteen ook Brandevoort 2 er bij opgeteld? Kortom, graag een toelichting op de gedachte hierachter en ook graag een toelichting op het predikaat "aandachtswijk". Wat is de praktische betekenis daarvan?

- Speerpunten centrum en sociale infrastructuur. Voorzitter, het kan met speerpunten slecht aflopen. Zo was het kunst- en cultuurplein ook ooit eens een speerpunt. Ik kan me nog het krediet herinneren van 250.000 gulden om het plan uit te werken. (raadsvergadering 26 juni 2001) Afijn, nu wordt gesteld dat het een "te complexe opgave is die weinig kans op succes biedt". Het kan verkeren. Ons oordeel destijds over de veel-omvattende plannen van buro van Riek luidde: een maatje te groot. Wij denken dat wij daarmee de plannen goed hebben ingeschat en houden aan dit oordeel vast. Ik licht er de bibliotheek nog even uit. Wij vinden dit een belangrijke culturele voorziening. Het is zaak dat de bibliotheek haar diensten op een goede manier kan blijven aanbieden aan de bevolking. Wij zijn dan ook blij dat het voornemen van tafel is om de filialen te sluiten.

- Speerpunt verbetering bereikbaarheid. Voorzitter, de hoofdwegenstructuur is vorig jaar uitgebreid besproken. Ik breng in herinnering dat wij hier niet mee hebben ingestemd. Laat ik het zo zeggen: wij zien niet echt perspectief in de uitgestippelde route van alsmaar meer asfalt. Overigens missen wij bij dit punt het busvervoer. Ik had het college willen vragen naar de stand van zaken met de bezuiniging die het Rijk heeft opgelegd aan het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE). Maar toevallig staat vandaag het antwoord in de krant. De klappen vallen niet in Helmond. Toch ben ik er niet helemaal gerust op en hoor graag een reactie. Voor alle duidelijkheid: het is niet zo dat wij blij zijn dat nu een ander de klappen krijgt. Integendeel, iedere keer als er ergens een zogenaamde onrendabele lijn wordt weggeknipt dan raakt dat het héle openbaar vervoer. De samenhang gaat eruit, we zitten in een neerwaartse spiraal.

- Speerpunt continuering woningproductie. Voorzitter, dit is een punt van grote zorg. In de nota Wonen is vastgesteld dat de woningbouw ver achterblijft bij de planning. En dat vooral als het gaat om de sociale woningbouw. Terwijl juist daar de schoen wringt. De voorjaarsnota stemt ons op dit punt bepaald niet gerust. Of de aantallen woningen die de voorjaarsnota noemt daadwerkelijk worden gehaald, wordt afhankelijk gemaakt van de economische ontwikkelingen in de komende periode, van de "opnamecapaciteit van de woningmarkt". En inderdaad, bij een teruglopende economie wordt het voor projectontwikkelaars steeds minder aantrekkelijk om dure koop te bouwen die ze vervolgens niet kwijt raken. Maar voorzitter, als dát het criterium is dan ziet het er voor die 5500 geregistreerde woningzoekenden bij de corporaties wel bijzonder slecht uit. Moet daarom niet de conclusie zijn dat de economische teruggang een extra reden is om veel meer aan de slag te gaan met de corporaties. Omdat die anders dan projectontwikkelaars wél bereid zijn om onrendabel te investeren. Anders gezegd: omdat die meer kijken naar de sociale behoefte in plaats van de commerciële afzetmogelijkheden? Graag een reactie.

Verder meldt de voorjaarsnota dat vooralsnog vastgehouden wordt aan het beleid in de nota Wonen. (pag. 29 onderaan) Ik wil een stukje tekst voorlezen dat ik heb weggeplukt van de website van Wocom. (Wocom is fusie van Meulenstat in Someren en Helmond West)

"Bij de gezamenlijke aanpak kiezen zij - de gezamenlijke corporaties - nadrukkelijk niet voor sloop op korte termijn van de circa 1.400 woningen of verkoop van woningen die de gemeente hiervoor had aangemerkt in de nota Wonen 2003-2010. Directeur Edwin Delsing van woCom, die tevens voorzitter is van het directeurenoverleg van de Helmondse corporaties, zegt hierover: "Wij hebben in totaal 5.500 mensen op de wachtlijst staan in Helmond. Die lijst moeten we wegwerken. Daar is nieuwbouw voor nodig en een betaalbare huur in bestaande woningen. Geen forse sloop of verkoop dus."

Voorzitter, dit stukje wekt toch de indruk dat over een paar zaken heel verschillend wordt gedacht. Graag een reactie.
Ik heb nog een paar punten. Allereerst de Wet Voorzieningen Gehandicapten waar ik eerder al iets over heb gezegd. De WVG is in 1994 naar de gemeenten gedecentraliseerd. Sindsdien hebben discussies over de WVG voortdurend in het teken gestaan van "kostenbeheersing". Nu ligt er een landelijk voorstel ter verbetering en zie je weer dezelfde reactie om op de rem te gaan staan. Anders kan ik het voorstel om eerst een extern onderzoek te laten doen niet zien. Dit wijst niet op groot enthousiasme om de verbeteringen door te voeren. Voorzitter, dat spreekt ons niet erg aan, en nou zeg ik 't diplomatiek.

Voorzitter, dan is er van buiten de raad ook aandacht gevraagd voor een aantal zaken. Onder andere de parallelbruggen en de geluidswal Rijpelberg. V, uit de krant heb ik begrepen dat het met die bruggen wel goed komt. Ik ga ervan uit dat de gemeente Helmond het onderhoudsprobleem van de geluidswal Rijpelberg ook naar behoren op zal lossen. V, er is echter nog een geluidswalprobleem. Namelijk een die nog steeds niet gebouwd is. In een grijs verleden heb ik daar al eens aandacht voor gevraagd. Maar tot op de dag van vandaag bestaat het probleem nog steeds. Het gaat om de straten Slegers-, Lieve Vrouwe- en Sint Agathastraat. Sinds jaar en dag ligt dit wijkje tegen de spoorlijn en heeft te maken met het geluid van de langskomende treinen. De afgelopen jaren nog verergert door de aanleg van de geluidswal aan de overzijde van de wijk Ashorst en de geluidswal Brandevoort en niet te vergeten de toename van het treinverkeer. V, wanneer denkt het college en de raad voor dit probleem een oplossing te hebben? Nu, we het toch over de toename van het treinverkeer hebben, meent onze fractie te moeten constateren dat behalve deze toename ook het goederenvervoer in aantal maar ook in gewicht toeneemt. Onze zorg daarbij de nabijheid van de bebouwing. Met name in de omgeving van de stationsbocht zijn de trillingen van het goederenvervoer op grotere afstand te voelen. Wij zouden van het college willen weten of hier gegevens over bekend zijn.

Dan nog een punt dat te maken heeft met armoedebestrijding. Wij hebben begrepen dat het kabinet eenmalig een extra bedrag van 20 miljoen euro beschikbaar stelt voor gemeentelijk minima-beleid. De gedachte is dat gezinnen met een minimum-uitkering eenmalig 450 euro krijgen. Voor onvolledige gezinnen en alleenstaanden gelden andere bedragen. Het komt er nu op aan dat de gemeenten dit verder afwerken. Kunt u toelichten hoe wat dat betreft de vlag in Helmond erbij hangt?

Voorzitter tot slot, er zijn een paar onzekerheden. Die hebben te maken met de economische ontwikkelingen en met het kabinetsbeleid. De politieke kleur van het college doet daar niet zoveel aan af. Iets anders is welke keuzes je maakt binnen een gegeven situatie. Het zal duidelijk zijn dat wij op belangrijke punten tot heel andere keuzes komen.

Dank u.

2003-05-16