Actie voor behoud van V&D-filiaal

17 september 2003

Actie voor behoud van V&D-filiaal

6.000 handtekeningen in 2 dagen Woensdag 17 september, HELMOND - Het personeel van V&D in Helmond is een handtekeningenactie gestart tegen het voornemen van de directie om het filiaal te sluiten. De klanten hadden hierom gevraagd. In twee dagen zijn er zesduizend handtekeningen verzameld.

Het V&D-personeel houdt eigenlijk helemaal niet zo van actievoeren, zegt Theo Jansen van de V&D in Helmond. Toch begonnen de werknemers van het met sluiting bedreigde warenhuisfiliaal afgelopen zaterdag een handtekeningenactie. Op verzoek van de vele klanten die aan de kassa's hun ongenoegen uitten over de dreigende sluiting.

Daarom liggen er sinds zaterdagmiddag handtekeningenformulieren bij de kassa's van de Helmondse V&D. Als klanten dat willen, kunnen ze een krabbel zetten onder de tekst 'V&D moet blijven'. Ongedwongen, want 'we gaan het de klanten niet vragen', aldus personeelsvertegenwoordiger Jansen. 'Het initiatief moet komen vanuit de klanten zelf.'

Volgens Jansens schatting stond de teller gistermiddag, na twee dagen actie, op dik zesduizend. 'We voelen ons enorm gesteund. We horen de hele dag door van klanten dat het van de zotte is dat deze vestiging dicht moet.' Jansen hoopt dat de actie, die tot het einde van deze week loopt, uiteindelijk zeker tienduizend handtekeningen oplevert.

Die gebundelde steunbetuigingen gaan dan naar de ondernemingsraad van het warenhuis. Want die moet op 1 oktober een advies geven over de sluiting van de Helmondse vestiging.

De Helmondse wethouder Houthooft (Economische Zaken) mocht gistermiddag al een blik werpen op de tussenstand van de actie. Een delegatie van V&D-personeel had een gesprek met de wethouder om haar te bewegen zich actief in te zetten voor het behoud van de winkel. Houthooft gaat nu samen met de burgemeester de V&D-directie om uitleg vragen. 'We weten nog helemaal niet waarom de vestiging hier moet sluiten', aldus Houthooft

2003-09-17