Bezuiniging kinderopvang: ouders klemkinderopvang op recept?

21 oktober 2003

Bezuiniging kinderopvang: ouders klemkinderopvang op recept?

Het bezuinigingsplan van wethouder Bethlehem voor de kinderopvang brengt een flinke groep ouders in een lastig parket. Zij moeten in luttele dagen - tenminste vóór 1 november - een cruciale beslissing nemen: aanblijven of afhaken. Want wie aanblijft krijgt mogelijk een gigantische prijsverhoging voor z'n kiezen die kan oplopen tot wel 800 procent.

Vorige week maandag is de kwestie aan de orde geweest in de raadscommissie Samenleving & Economie. Daar tekende zich een meerderheid af vóór steun aan het wegbezuinigen van de gesubsidieerde kindplaatsen. Ook het CDA lijkt de bezuiniging te accepteren hoewel die zich eerst nog uiterst kritisch toonde.

De stichting Kinderopvang Helmond (SKOH) ziet zich nu genoodzaakt om de betrokken ouders hierover te informeren. Er geldt immers een opzegtermijn van twee maanden. Vóór 1 november moeten ouders beslissen of ze het risico willen lopen van een enorme prijsverhoging. De brief van het SKOH valt dezer dagen bij de ouders op de mat.

Dan maar stoppen met werken?   Iedereen aan 't werk? Dan helpt 't niet echt om de kinderopvang peperduur te maken voor ouders met een smallere beurs.
'Naschoolse opvang vier dagen per week voor mijn twee kinderen kost mij nu ruim 100 euro per maand. Dat wordt straks 822 euro per maand', zegt Mieke van Paassen. 'Ik kan dat nergens verhalen, niet bij mijn werkgever, niet bij de bijzondere bijstand. Dan maar stoppen met werken?'
Samen met lotgenoot Hilma Bovenkerk probeert ze nu de Helmondse politiek op andere gedachten te helpen. Om het ingewikkeld te maken: het gemeentelijk bezuinigingsplan voorziet weer wel in uitbreiding van het aantal zogenaamde sociaal/medische plaatsen. Het SKOH adviseert ouders daarom om een recept bij de huisarts te halen om voor zo'n plaats in aanmerking te komen. Onduidelijk is of huisartsen daaraan meewerken. Het is maar de vraag of het 'hebben van een laag inkomen' een sociaal/medisch criterium is.

Onduidelijkheid is er ook als het gaat om landelijke financiële steun voor het instandhouden van de huidige gesubsidieerde kindplaatsen. Voor 2004 zal het Rijk een budget beschikbaar stellen aan gemeenten dat specifiek bedoeld is voor het in stand houden van het huidige aantal subsidieplaatsen. Aldus meldt het VNG. Loopt dan de gemeente niet te hard van stapel met haar bezuinigingsplan?

Het gemeentelijk bezuinigingsplan loopt vooruit op de Wet Basisvoorziening Kinderopvang (WBK) waarbij een andere financiering geldt. Gedachte is dat de werkgever gaat bijdragen aan de kosten van kinderopvang. Maar zo'n kinderopvangregeling is nog geen gemeengoed. Om die reden is invoering van de wet al eerder uitgesteld. Het wordt nu - waarschijnlijk - 2005.

De SP maakt zich sterk voor handhaving van het huidige aantal kindplaatsen tenminste tot de nieuwe wet is ingevoerd. Er moet geen gat vallen van een jaar met alle problemen vandien, vindt de partij.

Brief van het SKOH (groot bestand)

VNG over kinderopvang

Voorgeschiedenis