Kans op behoud V&D nihil

30 oktober 2003

Kans op behoud V&D nihil

Door PATRICK WIERCX

Donderdag 30 oktober, HELMOND - De vestiging van V&D in Helmond maakt nauwelijks kans om open te blijven. Het Helmondse college is gisteren met dat slechte nieuws teleurgesteld teruggekeerd uit Amsterdam. De warenhuisdirectie heeft het college van de ernst overtuigd. 'Ik wist niet dat het zo erg was', reageert wethouder B. Houthooft van Economische Zaken.

Burgemeester Jacobs en de wethouders Houthooft en Van Heugten brachten gistermiddag een bezoek aan de directie in Amsterdam. Het college had vooraf de goede hoop de warenhuisdirectie duidelijk te maken dat de voorgenomen sluiting van de vestiging in de Veestraat een slechte zaak is.

De directie presenteerde onlangs omvangrijke reorganisatieplannen. Het is de bedoeling de vestiging Helmond per 1 augustus te sluiten. Het personeel haalde in een poging het bedrijf open te houden meer dan 10.000 handtekeningen op. Die worden binnenkort - waarschijnlijk volgende week - in Amsterdam aangeboden. De directie was niet bereid de handtekeningen gisteren, voorafgaand aan het gesprek met B en W, in ontvangst te nemen.

Helmond groeit uit tot een stad van 100.000 inwoners. Daarin moet ruimte zijn voor een V&D-vestiging, was de gedachte van het college. In het gesprek met de directie gisteren werd alle hoop al snel de grond in geslagen. 'Het gaat echt zo verschrikkelijk slecht, het bedrijf kan geen kant op', zegt Houthooft. Het college heeft het warenhuis toegezegd niet met bedrijfsgegevens naar buiten te treden.

College en directie hebben een gesprek van anderhalf uur gevoerd. Een serieus, open gesprek waar echt alles in aan de orde is geweest, aldus de wethouder. 'Alleen, voor de vestiging Helmond is geen enkel perspectief. En wij kunnen een bedrijf natuurlijk niet dwingen zijn poorten open te houden.'

V&D wil wel op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in het Helmondse centrumgebied. De directie wil op lange termijn een terugkeer naar de stad niet uitsluiten. 'Het is natuurlijk erg slecht nieuws. We hadden liever andere dingen gehoord. We hebben geprobeerd wat we konden, maar er zijn geen andere mogelijkheden. Het is een teleurstelling. Slecht voor Helmond en natuurlijk voor het winkelpersoneel van V&D', meent Houthooft.

2003-10-30

Voorgeschiedenis