Voorlopig geen extra verhoging kabeltarief

20 december 2003

Voorlopig geen extra verhoging kabeltarief

De extra verhoging van het kabeltarief gaat voorlopig niet door. De verhoging blijft beperkt tot het inflatiepercentage. Het gaat om de kabeltarieven in Asten, Bergeijk, Bladel, Boekel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Gemert-Bakel, Helmond, Heeze-Leende, Laarbeek, Mierlo, Nederweert, Reusel-De Mierden, Schijndel, Someren, Valkenswaard en Veldhoven.

UPC ziet voorlopig af van de extra verhoging met 3,5 euro onder druk van de rechtszaak waarmee stichting Combivisie dreigt. Combivisie en UPC gaan de komende weken verder onderhandelen. De gesprekken moeten uiterlijk 31 januari afgerond zijn.

20 december 2003

'Verhoging kabeltarief contractbreuk'

6 december - In het VARA-programma Kassa verdedigt UPC de verhoging van het kabeltarief. In Zuid Oost Brabant wil UPC het tarief van het standaardpakket radio / tv verhogen naar 14.53 euro. 'Dit is gewoon contractbreuk', reageert Sicco Louw van de consumentenbond. 'Wij hebben goede juristen aangetrokken', zegt Jan van der Zanden van Combivisie.

Combivisie is een stichting die het kabelnet beheert vóórdat het wordt verkocht aan UPC. Dat deed ze namens de betrokken gemeenten. Het betrof destijds 140.000 aansluitingen. Daarvan was Helmond de grootste.

Bij de verkoop is contractueel vastgelegd dat tariefstijgingen beperkt blijven tot het inflatiecijfer.

UPC stelt dat ze daar niet mee uit de voeten kan. Het bedrijf heeft talloze kabelnetten aangekocht en wil nu naar één tarief.

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) heeft de zaak in onderzoek.

In mei van dit jaar heeft de SP klachten van 3712 mensen over UPC afgeleverd bij de NMa. De SP kreeg de klachten binnen na een oproep in het tv-programma Radar.

SP legt wangedrag UPC voor aan NMa

Klik om de uitzending van Kassa nog eens te zien

Tarief per 1 januari 2004? Vul hieronder uw postcode in en klik op zoek. 6 december 2003