Klein Arsenal gered (?)

13 april 2004

Klein Arsenal gered (?)

Voetbalclub HVV heeft een veld over, Klein Arsenal kan nergens terecht. Maar HVV wil niet delen. Moet de gemeente daarin berusten? Nee, vindt een meerderheid van de gemeenteraad.

Dinsdag 6 april: de kwestie Klein Arsenal staat voor de zoveelste keer op de agenda van de gemeenteraad. Eerder leek het er op dat het doek zou vallen voor Klein Arsenal. Maar de beslissing wordt twee maanden uitgesteld met de bedoeling dat in die periode HVV en Klein Arsenal collegiaal tot een oplossing komen. Dat is niet gelukt. HVV wil hoe dan ook niet dat de kantine van Klein Arsenal in de buurt van hun velden komt. Daarom is het nu aan de gemeenteraad om de knoop door te hakken.

Op voorhand is niet duidelijk hoe de stemming zal uitvallen. De fractie SDH / OH vraagt een schorsing om zich nog even te beraden. Dan blijkt dat een meerderheid van de raad - 20 tegen 15 - er voor kiest om Klein Arsenal te redden. Dat betekent dat de gemeente HVV gaat dwingen om ruimte te geven aan Klein Arsenal.

Of de club daarmee daadwerkelijk is gered staat nog niet helemaal vast. Als HVV met juridische tegenactie komt, kan dat een hoop vertraging opleveren. En al dat lange wachten doet Klein Arsenal geen goed.

Het standpunt van de SP

Ook de SP-raadsfractie heeft er mee ingestemd om Klein Arsenal te redden. Voor de SP staan in deze kwestie twee punten centraal.

1) De club is haar oude plek op het Hatema-terrein waar ze al zo'n 50 jaar voetbalde kwijtgeraakt door toedoen van Gamma Holding samen met de gemeente. Wat je ook vind van Klein Arsenal, het is dan redelijk om voor compensatie te zorgen.

2) Het is onredelijk als een andere club overcapaciteit heeft maar die niet wil delen. In dit geval met Klein Arsenal. Dan is het geoorloofd dat de gemeente ingrijpt. De SP zou dit standpunt overigens ook innemen als het om een andere club dan Klein Arsenal zou gaan.
2004-04-13