Meer asfalt helpt niet
Meer asfalt helpt niet
Hoe moeten de verkeersproblemen in onze regio worden aangepakt? Niet met meer asfalt, vindt de SP, want dat helpt niet. Dat kan beter!
In juni moet de regioraad de knoop doorhakken over het plan BOSE. BOSE staat voor Bereikbaarheid Oostelijk deel Stadsregio Eindhoven / Helmond. In de regioraad zijn raadsleden vertegenwoordigd van 21 regio-gemeenten.
In totaal zijn 18 varianten doorgerekend. Hoe zit het met de reistijd? Wat zijn de gevolgen voor natuur en milieu? Hoe zit 't met de verkeersveiligheid?
Op deze en andere vragen zijn de varianten beoordeeld. De meeste varianten voorzien in de aanleg van wegen.
Grofweg is de keuze tussen óf meer asfalt óf betere benutting van de bestaande infrastructuur met beter openbaar vervoer.
De SP kiest voor het laatste. Los nog van de schade voor natuur en landschap biedt meer asfalt volgens de partij geen duurzame oplossing. Nieuw wegen trekken nieuw verkeer aan, vroeg of laat slibben ze weer vol.
Duidelijk is nu al dat de colleges van B en W van Helmond en Eindhoven kiezen voor de variant waarin heel veel asfalt wordt aangelegd. Het is tevens de meest dure variant.
Om hier zoveel mogelijk tegenwicht aan te bieden is het Beter BOSE Netwerk opgericht. Daarin zitten maatschappelijke organisaties als Stichting Middengebied, Brabantse Milieufederatie en de partijen SP en GroenLinks.
Daarnaast bereidt de SP een publiekscampagne voor met folders. Motto: dat kan beter!
Een autorit Helmond- Eindhoven in de spits duurde in 2000 gemiddeld 15,5 minuten. Als niks gebeurt duurt die rit door het toenemend verkeer in 2020 21,5 minuten. In de variant waar B en W voor kiest duurt die rit dan 18 á 20 minuten. Een "winst" ten opzichte van niks doen van 3,5 minuten. Kosten van deze variant: tenminste 250 miljoen euro!
Bron: BOSE-studie
2005-02-20