Conflict over financiën: Woonpartners verwacht meer van gemeente

5 juli 2002

Conflict over financiën: Woonpartners verwacht meer van gemeente

2005-07-23 'Wij kunnen dit absoluut niet betalen'
Woonpartners verwacht meer van gemeente

Door Patrick Wiercx

Vrijdag 5 juli, HELMOND - Woonpartners vindt dat de gemeente Helmond met meer financiële steun over de brug moet komen voor Binnenstad-Oost. 'Een ding is zeker: wij kunnen dit absoluut niet betalen', meent waarnemend directeur Ger de Wilde van de wooncorporatie.

De Wilde reageert daarmee op een mededeling van wethouder Van Heugten in de Helmondse gemeenteraad woensdagavond. Voor de corporatie, aldus Van Heugten, zouden de plannen een maatje te groot zijn. De Wilde ziet dat anders. 'De plannen zijn geen maatje te groot, de rekening is drie keer te hoog.'

Woonpartners en de gemeente zijn al lange tijd in onderhandeling. Het is dan ook niet zo, aldus De Wilde, dat de geldproblemen voor de gemeente een verrassing kunnen zijn. De directeur rekent voor met welke kosten de corporatie te maken heeft. 'Een huis bouwen kost circa 150.000 euro. De werkelijke huur daarvan zou 1500 euro moeten zijn. Bij sociale woningbouw kun je dat niet maken. We kunnen daar maar 400 é 500 euro per maand vragen.'

De corporatie zit daarom per huis met 60.000 euro onrendabel. Op 400 woningen in Binnenstad-Oost bedraagt het verlies 24 miljoen euro. 'Dat is nog niet alles. De gemeente rekent ons de aan te leggen infrastructuur aan. Dat is zestien miljoen euro. Dat betekent dus dat we in totaal veertig miljoen euro zomaar kwijt zijn.'

Woonpartners heeft een eigen vermogen van vijftig miljoen euro. De gemeente krijgt de jaarrekening van de corporatie en is daarvan op de hoogte. 'Dat geld kunnen we niet volledig inzetten, want we hebben meer huizen in Helmond, zoals in Rijpelberg, Brouwhuis, maar ook in andere wijken. Die huizen hebben onderhoud nodig. Bovendien willen we graag op herhuisvestingslocaties bouwen voor mensen uit Binnenstad-Oost die zolang moeten verhuizen voor de herstructurering. Ook dat kost geld.' Kaal weiland