Faillissement dreigt voor deeltaxi

25 februari 2001

Faillissement dreigt voor deeltaxi

2005-07-23

Vervoerder Combinet in financiƫle problemen en verwikkeld in juridische procedures

21 februari - De gemeente bevestigt het bericht van het Eindhovens Dagblad gisteren 'Combinet op rand van faillissement'.

Combinet is een samenwerkingsverband van Cibatax Eindhoven BV en City-tax Maastricht BV. Combinet verzorgt het collectief vraagafhankelijk vervoer (ouderen, gehandicapten en andere reizigers) in 14 gemeenten in de regio Eindhoven/Helmond. Het bedrijf heeft de klus gekregen via een Europese aanbestedingsprocedure uitgeschreven door het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE).

Combinet stelt in de problemen te zijn geraakt omdat een aantal deelnemende gemeenten te weinig klanten aanlevert. Daardoor kunnen investeringen niet worden terugverdient, aldus het bedrijf. Combinet is inmiddels met enkele gemeenten verwikkeld in een juridische procedure.

Gemeenten 'leveren klanten aan' door gehandicapten in plaats van een vervoersvergoeding in guldens een vervoersvergoeding in natura te betalen, te weten taxiritten bij Combinet. Een aanpak die door de SP steeds is afgewezen omdat het gehandicapten hun keuzevrijheid ontneemt.

Om de gerezen problemen aan te pakken lijkt aangestuurd te worden op een nieuwe Europese aanbestedingsprocedure. Het is niet toegestaan om lopende het contract nieuwe prijsafspraken te maken want dat geeft scheve verhoudingen met de andere inschrijvers die het karwei uiteindelijk niet is gegund.

Volgens de SP tonen de problemen dat (vormen van) openbaar vervoer het best gewaarborgd zijn als ze in overheidshand zijn. Verder vindt de partij dat het oude systeem waarbij de mensen een financiƫle vergoeding krijgen en dus de meeste keuzevrijheid hebben, weer terug ingevoerd moet worden.
21 februari 2001

Zie ook: