persbericht wijkontwikkelingsprogramma Binnenstad

23 juli 2005

persbericht wijkontwikkelingsprogramma Binnenstad

2005-07-23 Wijkontwikkelingsprogramma Binnenstad Oost gepresenteerd/Inloopdag op 26 april in
wijkinfocentrum Heistraat

Het Wijkontwikkelingsprogramma Binnenstad Oost (WOP) is vandaag, 24 april, gepresenteerd. Het is een discussienota. Dat betekent dat er de komende maanden nog ruimte is voor aanpassingen, voordat het uiteindelijk aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. In het WOP is vooral aangegeven welke zaken de komende jaren (tot 2010) worden aangepakt om de Binnenstad Oost te verbeteren. Er zijn vijf themas, die met elkaar samenhangen. Bij elk thema wordt aangegeven wat er moet gebeuren, wie daarbij betrokken zijn en wanneer het gaat starten of klaar moet zijn.

De vijf themas zijn:
- sociaal-maatschappelijk (o.a. wijkhuis/brede school, Buurt aan Zet, ABCD, ouderensteunpunt, etc.);
- ruimtelijk-structureel (o.a. nieuwbouw, woningverbetering, buurtpark, pleinen, speelplekken, etc.);
- ruimtelijk-beheer (verbetering woonomgeving: groen, verlichting, 30-kmzone, etc.);
- wijkeconomie (winkelstructuur Heistraat, hulp voor startende ondernemers, ambachtelijk bedrijvencentrum) en
- handhaving (start handhavingsteam gericht op Heistraat e.o., meer politie op straat).

Lang niet alles kan in een Wijkontwikkelingsprogramma geregeld worden. Het WOP gaat vooral in op nieuwe activiteiten die de gemeente in de periode tot 2010 samen met bewoners, woningcorporaties, instellingen en marktpartijen wil uitvoeren. Dit betekent dat alle goede dingen die al in de wijk gebeuren, hiermee versterkt kunnen worden. Op sommige onderdelen is men al concreet aan de slag, op andere onderdelen moet er nog veel werk verzet worden. Het WOP doet ook uitspraken over het geld dat de gemeente hiervoor wil inzetten. Met de diverse partners in het proces van de wijkvernieuwing wordt nog overlegd over steun en bijdragen die zij kunnen leveren.

Ruimte voor discussie
Het Wijkontwikkelingsprogramma biedt de komende maanden nog genoeg ruimte voor discussie en bijstelling. De opmerkingen die door bewoners en allerlei organisaties de komende tijd gemaakt worden, zullen zoveel mogelijk worden verwerkt. Pas daarna zal het WOP worden aangeboden aan de gemeenteraad. Dat zal waarschijnlijk rond de zomervakantie gebeuren.

Eerste ideeën voor gebied Heistraat/Karel Raijmakersstraat e.o. Zoals bekend zal de Dierenbuurt als eerste aan bod komen. Deze buurt vormt de eerste fase van de wijkvernieuwing. De Sassenbuurt is de tweede fase. De stedenbouwkundige plannen voor deze twee buurten zijn al door de gemeenteraad vastgesteld.
In het Wijkontwikkelingsprogramma vindt u ook de eerste ideeën voor de aanpak van de derde fase: het gebied dat begrensd wordt door (met de klok mee) de Heistraat, Pastoor van Leeuwenstraat, Vossenstraat, Hemelrijkesetraat/Hemelrijksdijkje en de Peerke Klinkstraat.

Let wel: het gaat hier om eerste voorstellen die gezien moeten worden als een stedenbouwkundige denkrichting van de gemeente. Er zal nog nadrukkelijk met bewoners, woningcorporaties, marktpartijen etc. worden overlegd. De belangen van al deze groepen worden de komende tijd zoveel als mogelijk meegewogen in de definitieve voorstellen. Om sneller aan de slag te kunnen in de Heistraat is het van belang om nu ook al een denkrichting neer te zetten over de gebieden rondom de Heistraat (zoals de Karel Raijmakersstraat en omgeving).

Snel aan de slag in Heistraat
Belangrijk bij de aanpak van dit gebied is de verbetering van de Heistraat. De ideeën die er nu liggen gaan uit van concentratie van winkels rondom de plek waar nu de Edah zit en verder de vestiging van o.a. een ambachtelijk bedrijvencentrum. Ook de straat zelf moet opgeknapt worden: bredere stoepen, een smallere rijbaan en wat meer groen in de straat.

Buurtpark
Verder is er het idee om een buurtpark aan te gaan leggen op de locatie Karel Raijmakersplein/Karel Raijmakersstraat/Van Liemptstraat. Dat moet een behoorlijk groot park worden met ruimte voor o.a. spelen, sporten en wandelen.

Mogelijk sloop (na 2005)
Om de ideeën voor de Heistraat en het buurtpark uit te kunnen voeren zouden er woningen gesloopt dienen te worden. Zover is het nog lang niet: de door de gemeente geformuleerde ideeën zullen eerst met alle betrokkenen (bewoners, woningcorporaties, marktpartijen, etc.) besproken worden. Daarnaast zal ook de financiële haalbaarheid van deze ideeën nog moeten worden berekend.
Uitvoering zou tussen 2006 en 2010 kunnen gaan plaatsvinden. Enkele deelprojecten in de Heistraat zullen wel al eerder uitgevoerd gaan worden.

Inloopdag 26 april
Op vrijdag 26 april a.s. is er weer een inloopdag in het wijkinfocentrum aan de Heistraat 28. Op die dag is iedereen welkom tussen 14.00 en 20.30 uur. Er zijn dan verschillende mensen aanwezig om uitleg te geven over het Wijkontwikkelingsprogramma (WOP) voor de Binnenstad Oost.
Er zijn dan ook tekeningen waarop de ideeën voor het gebied Heistraat/Karel Raijmakersstraat e.o. zijn uitgewerkt. Medewerkers van de gemeente geven er uitleg over.
Verder zijn er op de inloopdag ook andere mensen aanwezig die nauw betrokken zijn bij de vernieuwing van Binnenstad Oost. Medewerkers van de woningcorporaties, maar juist ook een aantal actieve wijkbewoners: mensen van de vereniging Wijkbeheer Binnenstad en van de Bewonerswerkgroep Dierenbuurt bijvoorbeeld. Ook de pas opgerichte Bewonersorganisatie Sassenbuurt zal op 26 april aanwezig zijn.