'Subsidie op kinderopvang blijft nodig'

4 september 2003

'Subsidie op kinderopvang blijft nodig'

2005-07-23 Interim-directeur Dingemans van Stichting Kinderopvang Helmond: HELMOND - Eigenlijk zouden er helemaal geen gesubsidieerde plekken meer nodig moeten zijn in de kinderopvang in Nederland. De bedoeling is immers dat het bedrijfsleven ouders een bijdrage geeft in de kosten van de kinderopvang. En langzaam maar zeker gebeurt dat ook steeds vaker. Maar nog lang niet in alle cao's zijn hierover afspraken gemaakt. 'Daarom zijn er nog steeds gesubsidieerde plaatsen nodig.'

Dat is, kort gezegd, de stand van zaken in kinderopvangland volgens Wilma Dingemans, interim-directeur van de Stichting Kinderopvang Helmond (SKOH). Deze week werd bekend dat de gemeente Helmond van plan is de jaarlijkse subsidie van 500.000 euro aan de SKOH per 1 januari aanstaande stop te zetten. Het gevolg daarvan is dat zo'n honderdtwintig ouders fors meer moeten gaan betalen voor de opvang van hun kinderen. In sommige gevallen zou dat leiden tot een kostenstijging van achthonderd procent.

De subsidie die deze mensen krijgen, is inkomensafhankelijk: hoe lager het inkomen, hoe meer subsidie en andersom. Deze inkomenstoets dateert uit eind jaren zeventig, begin tachtig, toen de kinderopvang nog in opkomst was. Toen al was het de bedoeling dat het bedrijfsleven zou gaan bijdragen in de kosten.

Inmiddels is zo'n zeventig procent van het aantal opvangplaatsen bij het Helmondse kinderdagverblijf een zogenoemde bedrijfsplaats, aldus SKOH-directeur Dingemans. Dat wil zeggen dat de werkgever van de ouders van wie de kinderen worden opgevangen de kosten geheel of gedeeltelijk voor zijn rekening neemt. Verder bestaat tien procent uit particuliere plaatsen. De kosten daarvan komen geheel voor rekening van de ouders.

De overige twintig procent bestaat uit gesubsidieerde plaatsen, officieel 'Algemeen Toegankelijke Plaatsen' geheten. Daarvan maken 120 ouders gebruik voor het opvangen van in totaal 185 kinderen. Verdeeld over deze kinderen komt de subsidie van de gemeente Helmond neer op een bijdrage per kind per maand van gemiddeld 225 euro.

Handhaven

'Als wij willen dat mensen met een lager inkomen ook kunnen blijven werken, zullen we die subsidieregeling voorlopig moeten handhaven', vindt Dingemans. 'Er is een nieuwe wet voor de kinderopvang op komst, waarin nieuwe, strengere regels komen voor de subsidiƫring van kinderopvang. Maar die wet ligt inmiddels al geruime tijd op de plank.' De reden daarvoor is dat het nog niet mogelijk is de subsidie drastisch te beperken. Dingemans: 'Het bedrijfsleven zal gewoon nog vaker over de brug moeten komen. Daarom zal die wet niet eerder worden ingevoerd dan op z'n vroegst 1 januari 2005. Het is wel raar dat de gemeente Helmond daar al op anticipeert. Daarmee lopen we wel heel ver voor de fanfare uit.'

Uit: Eindhovens Dagblad 4 september 2003