Vragen verzorgingshuis De Eeuwsels / scholen Helmond Noord

Aan het college van B en W

betreft verzorgingshuis De Eeuwsels / scholen Helmond Noord

Geacht college,

Verzorgingstehuis De Eeuwsels is al zo'n dertig jaar oud en voldoet niet meer aan de wettelijke eisen.

Juni 2001 wordt bekend dat Savant een plan in de maak heeft voor een compleet nieuw zorgcentrum liefst op dezelfde locatie.

Bij de algemene beschouwingen november 2002 vraagt de SP-fractie naar de stand van zaken. De wethouder antwoordt "dat het niet zeker is of het zal lukken om in 2004 een nieuw zorgcentrum te realiseren. Dit hangt samen met de vraag of de organisatie tijdig extra bouwgrond kan verwerven."

De SP maakt zich zorgen over dit trage verloop. Niet alleen omdat het gebouw niet aan de wettelijke eisen voldoet maar ook gezien de wachtlijsten in de zorg.

Onze indruk is dat niet Savant maar de gemeente zelf verantwoordelijk is voor de trage gang van zaken. Immers de medewerking van de gemeente is nodig voor de verwerving van bouwgrond.

Ondertussen lijkt zich een nieuwe gegadigde te hebben gemeld voor dezelfde locatie als waarvoor De Eeuwsels om voor de hand liggende redenen een sterke voorkeur heeft. Te weten het terrein van de Nieuwveldschool. Volgens sommigen is dit een goede plek voor een nieuw schoolgebouw. De huidige Leonardusschool, Binderen en De Paardebloem zouden daar ondergebracht moeten worden.

Dit alles overziend ontstaat het beeld van een kluwen van belangen waarbij ouderenzorg en onderwijs met elkaar concurreren om de beste locatie. Overigens weten diverse betrokkenen niet eens dat zij in dezelfde vijver vissen als het om de locatie gaat, zo heeft navraag ons geleerd.

Wat betreft De Eeuwsels vrezen wij dat de optelsom van dit alles alleen maar tot nog meer vertraging leidt.

Ook komt de vraag op hoe wenselijk het is om de Leonardusschool, Binderen en De Paardebloem in één gebouw onder te brengen. Dit in verband met de spreiding van scholen over de wijk / dicht bij de mensen in de buurt.

VRAGEN

1) Deelt u onze mening dat De Eeuwsels nu snel in staat moet worden gesteld om nieuwbouw te plegen en dat daarvoor de huidige locatie / Nieuwveldschool de beste plek is?

2) Tegenover mogelijke voordelen van één nieuw gebouw voor de scholen Leonardus, Binderen en de Paardebloem staat het nadeel van geringere spreiding over de wijk / grotere afstand tot huis. Speelt dit een rol in de discussie, wat is uw mening hierover?

Met vriendelijke groeten,

Ad Spruijt