Misbruikt de Atlant Groep de cao?

14 november 2005

Misbruikt de Atlant Groep de cao?

Misbruikt de Atlant Groep (sociale werkplaats) de cao? Aldus de vraag die opkomt na lezing van het interne stuk dat de Helmondse SP onlangs in handen kreeg.

Het gaat over de cao-bepaling dat nieuwkomers geen functieloon krijgen, maar het minimumloon, mits er sprake is van serieuze opleiding of scholing. Bij de Atlant Groep geldt dat voor álle nieuwkomers ongeacht vooropleiding, en ook allemaal krijgen ze 'toevallig' een opleiding van twee jaar, precies de termijn van het minimumloon.

Na lezing van het stuk zegt Jan van Rijsingen, regiobestuurder van de ABVAKABO, dat het hier niet gaat om sociaal beleid maar dat puur en enkel wordt gestuurd op financiën. Hij gaat het nu inbrengen in het landelijk overleg met de sw-werkgevers want wordt de cao wel correct toegepast?

Verantwoordelijk wethouder Houthooft, aan wie de SP het stuk heeft aangeboden tijdens het begrotingsdebat op donderdag 10 november, lijkt er niet zwaar aan te tillen. Ze zegt: 'Ik lees er niet in wat u er in leest.'

Het stuk (drie pagina's en van juni 2004) is hier te vinden: memo 1, memo 2, memo 3 (pdf-bestanden).

De SP blijft contact houden met de vakbond voor de uitkomst van het landelijk overlegd. De partij heeft al herhaaldelijk de zorg uitgesproken dat het sociale gehalte van de wsw-werkplaats zwaar onder druk staat door landelijk en lokaal bezuinigingsbeleid.

2005-11-14