Helmondse Markt vol rimpels en plooien

22 januari 2006

Helmondse Markt vol rimpels en plooien

Door HANS VERMEEREN

Donderdag 12 januari 2006 - HELMOND Het leek er op alsof het de laatste tijd wat beter ging met de Helmondse VVD-wethouder Trix Houthooft van Economische Zaken.

Na een schuchter en onzeker begin zag het er naar uit dat ze grip op haar portefeuille had gekregen. Ze maakte de indruk zich wat meer op haar gemak te voelen tijdens commissie- en raadsvergaderingen, in potentie voor elke politicus toch slangenkuilen.

Verder, niet in de laatste plaats, waren de reacties in de Helmondse ondernemerswereld op haar opereren over het algemeen positief. Niet geheel onbelangrijk voor een wethouder van Economische Zaken.

Dat verbeterd imago heeft dinsdagavond een gevoelige deuk opgelopen, tijdens het debat over de kwaliteitsimpuls van de Helmondse Markt.

Want slechts met veel pijn en moeite, en ondanks een weifelend en onhandig optreden, wist Houthooft voor dat voorstel een meerderheid te krijgen. Dat het plan om de Markt op te knappen het met brede steun haalde, kwam waarschijnlijk door iets anders. Namelijk door de brede waardering die er is voor het werk dat centrummanagers en Helmonders van het Jaar Thieu de Wit en Jan Verspaget de afgelopen tijd verzet hebben. Juist daarom kregen zij het vertrouwen dat het ook met de Markt wel goed zal komen. Daarnaast speelde vermoedelijk een belangrijke rol dat de collegepartijen zich aan hun stand verplicht voelden het voorstel gewoon te steunen.

Kern van het debat dinsdagavond was de vraag of de ondernemers aan de Markt en de marktkooplui die op de weekmarkt staan, wel zitten te wachten op de plannen van de gemeente. Dat plan behelst onder meer een weekmarkt op zaterdag die voortaan tot vijf uur duurt in plaats van tot het middaguur. Ook is een andere opstelling van de horecaterrasjes noodzakelijk: op drie meter afstand van de cafégevels.

Uit reacties blijkt dat hier onder de martkoopmannen nauwelijks animo voor is. Ook de horeca is niet blij met het terrassenplan.

In de ogen van Houthooft is het echter heel wel mogelijk horeca en marktlui toch te overtuigen van het nut en de zin van het gemeentelijk plan. Maar argumenten waarmee ze die redenering kon onderbouwen, wist ze niet op tafel te leggen. Tot verdriet van zo leek het althans tal van ongeduldig luisterende ambtenaren en centrummanagers op de publieke tribune. En ook tot ongenoegen van tal van raadsfracties. Die vonden juist dat Houthooft dat overleg al voor de vergadering met succes had moeten afronden.

Een poging van de SP om de wethouder daarbij flink de pin op de neus te zetten, kreeg geen bijval, zodat deze partij al snel bakzeil moest halen.

Waardoor de wethouder en de stad nu zit met een Markt vol rimpels en plooien die eerst nog gladgestreken moeten worden voordat de broodnodige kwaliteitsimpuls van de huiskamer van de stad van start kan gaan.

Artikel uit Eindhovens Dagblad van 12-01-2006