Weert en Helmond moeten elkaar niet laten uitspelen om Nedschroefbanen

14 februari 2006

Weert en Helmond moeten elkaar niet laten uitspelen om Nedschroefbanen

Door Paul Lempens en Hans Verbakel

Nedschroef wil weg uit centrum Helmond, kopt het Eindhovens Dagblad. Het is onduidelijk of Nedschroef in Helmond blijft, want topman Mezger sluit een verhuizing naar Weert niet uit "als Weert ons met open armen wil ontvangen". Wat bedoelt de Nedschroef-topman daarmee?

Helmond heeft een erg hoge werkloosheid: 14%, in aantal bijna 6000 werklozen. Logisch dat Helmond niet ziet zitten dat banen uit de stad verdwijnen. Maar in Weert zijn ook een paar problemen. Pas nog is het besluit gevallen om producent van plastic verpakkingsfolies Klöckner Pentaplast te sluiten (400 banen). Dus wat zal Weert zeggen? Laat maar komen die Nedschroefbanen?

Hoe kom je als raadslid hier uit? Moet een Helmonds raadslid zeggen: ik vind een Helmondse werkloze belangrijker dan een werkloze in Weert? En een raadslid in Weert het omgekeerde?

Stel nu dat Nedschroef naar Weert verhuist en het huidige personeel meeneemt, wat voor de hand ligt, dan hebben de Weertse werklozen daar toch niks aan?

Dit soort vragen komen bij ons op als we de uitspraken in de krant lezen van topman Mezger. Als gezegd, het gaat dan vooral om de uitspraak dat hij een verhuizing naar Weert niet uitsluit "als Weert ons met open armen wil ontvangen".

Begrijpen wij het goed? Zet Mezger de werkgelegenheid in als drukmiddel om in Weert bepaalde voordelen binnen te halen? En moet Helmond om verhuizing naar Weert te voorkomen dan maar met nóg grotere voordelen komen?

Er zijn allerlei factoren die een bedrijf doen besluiten om zich of op de ene of op de andere plek te vestigen. Maar hoort daar ook bij het tegen elkaar uitspelen van gemeenten om voordelen te bedingen?

Economie is erg belangrijk, want het is de plek waar mensen de kost verdienen. Tegelijkertijd is het voor raadsleden een erg lastig onderwerp: je hebt er zo goed als geen grip op, maar je wordt wel geconfronteerd met de gevolgen, bijvoorbeeld werkloosheid.

Op de 'uitnodiging' van Metzger om ons tegen elkaar te laten uitspelen, hebben we gelukkig wel grip. We kunnen gewoon besluiten: nee, laten we dát maar niet doen.

Paul Lempens is SP-raadslid in Weert
Hans Verbakel is SP-raadslid in Helmond