Ledenvergadering 7 september 2006

20 september 2006

Ledenvergadering 7 september 2006

Donderdag 7 september was het ledenvergadering. Aanwezig: 28 leden. Op de agenda: de verkiezing van een nieuw bestuurslid, het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst.

Nieuw bestuurslid
Het bestuur draagt Frans van der Zanden voor als nieuw bestuurslid in de functie van organisatiesecretaris. Frans woont in Brouwhuis, hij loopt al enige tijd mee met het bestuur en was kartrekker van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen. Frans geeft een toelichting op zijn kandidatuur waarna de vergadering de voordracht overneemt. Verder wordt medegedeeld dat Frans Wölcken om persoonlijke redenen heeft besloten het bestuur te verlaten. Per saldo blijft daardoor het bestuur bestaan uit acht personen.

Verkiezingsprogramma en kandidatenlijst
De vergadering besteedt uitgebreid aandacht aan het verkiezingsprogramma. Er wordt geinventariseerd wat niet duidelijk is, wat ontbreekt en wat anders zou moeten. Tal van onderwerpen passeren de revue, variërend van armoede, gehandicaptenbeleid tot en met zaken die ook in de media meer de aandacht trekken zoals bijvoorbeeld de NAVO. Van het besprokene is een gedetailleerd verslag gemaakt dat is opgestuurd naar de landelijke programmacommissie. Ook enkele kritische noten over de kandidatenlijst zijn doorgestuurd naar de landelijke SP. Tot slot heeft de vergadering afspraken gemaakt over de Helmondse delegatie op de regioconferentie en op het verkiezingscongres op 7 oktober. Afdeling Helmond kan 12 personen afvaardigen naar de regioconferentie en 10 personen naar het verkiezingscongres.

Het vervolg
De regioconferentie op 16 september is inmiddels achter de rug. Aanwezig ondermeer Harry van Bommel namens de programmacommissie en Marga van Broekhoven namens de kandidatencommissie. Voor het besprokene op de regioconferentie geldt hetzelfde als voor de ledenvergadering. Er wordt verslag gedaan aan de landelijke commissies die zich bezighouden met het programma en de kandidatenlijst. Vervolgens komt er een Nota van Wijzigingen met aangepaste voorstellen. Deze nota kan weer geamendeerd worden, waarna het verkiezingscongres op 7 oktober definitief de knoop doorhakt. Op de regioconferentie wordt gemeld dat door een wijziging op de lijst besloten is het aantal regiokandidaten met één persoon uit te breiden. Het gaat om de plekken 25 tot en met 29 op de lijst (eerst 26 tot en met 29). Dit betekent dat voor kieskring Den Bosch Hans Verbakel, voorzitter van afdeling Helmond, aan de lijst is toegevoegd op plaats 25. Ook voor de kandidatenlijst geldt dat het congres op 7 oktober defintief beslist.