SRE stelt woningbouw-regisseur aan: kritiek op wijze van benoeming

22 februari 2007

SRE stelt woningbouw-regisseur aan: kritiek op wijze van benoeming

Het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) heeft Peter Smetsers uit Veldhoven benoemd als woningbouwregisseur. Smetsers is ex-wethouder, ex-lid van het dagelijks bestuur van het SRE en huidig CDA-raadslid te Veldhoven.

Het gaat om een halve baan, twee jaar lang a raison van 1 ton per jaar. Het Eindhovense SP-raadslid Bernard Gerard tevens lid van de regioraad van het SRE, is kritisch op de gang van zaken rond de benoeming. Er was geen openbare discussie, noch een aanbestedings- of sollicitatieprocedure.

Vergadering regioraad 15 februari 2007: lees mededeling (pdf-bestand).

BAAN GEZOCHT VOOR SMETSERS, OF SMETSERS GEZOCHT VOOR EEN BAAN?

door Bernard Gerard

18-02-2006 Smetsers was in de vorige periode Dagelijks Bestuurs-lid van het SRE voor Verkeer en Vervoer, was toen CDA-wethouder in Veldhoven. Hij was de grote tegenspeler van de SP, Groen Links en de PvdA inzake het BOSE-tracé door de natuurgebieden tussen Eindhoven en Helmond. Daarbij hanteerde Smetsers alle mogelijke en onmogelijke middelen. De SP was en is geen politiek vriend van Smetsers, en omgekeerd ook niet. Om het volgende goed voorbereid te lezen is het goed dit in gedachten te houden.

Zeer kort voor de Regioraadsvergadering van donderdag 15 februari stelde het Dagelijks Bestuur van de SRE de regioraad ervan in kennis, dat het 2 ton uitgetrokken had uit het Regionaal Stimuleringsfonds (RSF) om een woningbouwregisseur aan te stellen. Die regisseur is Smetsers. Dat gebeurde in een minuscuul kattebelletje van nog geen tien regels informatieve tekst, en duidelijk alleen omdat het verplicht was. Een dergelijke uitgave mag namelijk maar voor hooguit de helft uit het RSF betaald worden, en deze uitgave wordt er geheel uit betaald. Dat mag slechts, als het gemeld wordt, en en vandaar. Anders was dat niet gebeurd.

Eveneens duidelijk is dat het DB niet meer ruchtbaarheid aan de zaak wilde geven dan het wettelijk minimum. Het DB stelde namelijk de post niet aan de orde in de commissies van de SRE van eind januari, terwijl het contract al voor de kerst van 2006 getekend was en de functionaris per 010107 begonnen is. Dat was, zei verantwoordelijk DB-lid Jacobs (burgermeester van Helmond) niet zinvol en daarom nagelaten, want de regioraad kon toch alleen maar kennis nemen van het besluit, en er niks aan doen. Dat is een kulargument, want veel, zo niet zelfs de meeste, agendapunten in SRE-commissies zijn slechts informatief van karakter. Toch kan bespreking nuttig zijn om op de hoogte te blijven.

Dat het DB met een dergelijke procedure 2 ton wilde uitgeven, ging de hele Eindhovense fractie in de Regioraad te ver. Dat de CDA-er Jacobs aan de CDA-er Smetsers een goedbetaalde baan toe leek te schuiven, ging de Eindhovense fractie in meerderheid te ver. Het leidde tot een ondervraging van het DB in de Regioraad, waarbij SP-er B.Gerard woordvoerder was.

Uit de beantwoording kwamen een aantal opmerkelijke zaken naar voren:

• de 200.000 Euro is voor een baan van 20 uur per week, twee jaar lang.
  • Smetsers wordt niet als natuurlijke persoon aangenomen, maar ingehuurd vanuit een bureau waarvoor hij sinds zijn terugtreden advieswerk verricht. Dat rekent om tot een uurtarief van 200000/(40*20) = 125 per uur. Voor een adviesbureau schijnt dat een normaal tarief te zijn. Of de constructie, waarin een ex-bestuurder zijn diensten aan zijn oude regio aanbiedt via een bureau, normaal is, daarover verschillen de meningen. Het is niet verboden, maar in de zaal viel geen enthousiasme te constateren. Een vertegenwoordiger uit Deurne mompelde iets over een gedragscode. Overigens werkt Smetsers niet voor Veldhoven, waar hij nu nog raadslid is. Die honneurs neemt Jacobs zelf waar.
  • Ook het DB zelf vond dat het dekkingsverhaal de schoonheidsprijs niet verdiende. De baan is aan het bureau van Smetsers gegeven zonder enige vorm van aanbesteding. De SP weet te weinig van het aanbestedingsrecht om te kunnen beoordelen of dat mocht. Wel zijn er berichten, dat de SRE zelf eigen aanbestedingsregels opgesteld heeft, waarin elke investering boven de 25000 aanbesteed moet worden. Die zijn per 01/01/2007 van kracht geworden. Vandaar, aldus boze tongen, dat het contract nog voor die datum getekend is. Het DB heeft deze gang van zaken niet met zoveel woorden bevestigd of ontkend.
  • Door het ontbreken van enige vergelijkende procedure staat dus niet vast, of voor deze post de meest geschikte figuur benoemd is.
  • Het DB beroept zich op de urgentie van het besluit, en beroept zich op de steun van de woningbouw-wethouders van de afzonderlijke gemeentes. De woningbouwproductie blijft namelijk achter en de datum van afrekening met het Rijk komt in zicht. Vandaar de keuze om met spoed een krachtige bestuurder als regisseur aan te stellen, met name ten behoeve van de kleine gemeentes. De SP kan door het ontbreken van openbare discussie niet met zekerheid beoordelen of de aanstelling van een regisseur inhoudelijk als zodanig een juist besluit is. We willen het DB in deze nog wel het voordeel van de twijfel geven. We zien echter nog niet zo waarom de urgentie ineens zo acuut is dat er geen normale procedure af gekund had. Woningbouwproductie is een zaak van de lange adem. Het is al jaren duidelijk dat die achterloopt, en de deadlines bij het Rijk zijn al jaren bekend. Zelfs als er in deze periode steun voor een dergelijke maatregel zou zijn, die er in de vorige periode niet was, dan nog duurt deze periode al driekwart jaar. Volgens de SP was er dus tijd genoeg voor een normale sollicitatie- of aanbestedingsprocedure en had die gevolgd moeten worden. Het DB had gewoon vroeger moeten beginnen.
  • Jacobs was nog steeds boos dat het RSF voor een deel met volkshuisvestingsgeld gevuld is. Als bestuurder gromde hij zou hij dit beleid loyaal uitvoeren maar dat was duidelijk niet van harte. Hij keek erbij of hij de aanstelling van een woningbouwregisseur als een vorm van hogere gerechtigheid beschouwde (maar dat zei hij niet). De SP is in deze geneigd Jacobs gelijk te geven. Ook de SP heeft (in de vorige periode) zich verzet tegen de overheveling van woningbouwgelden niet-volkshuisvestingsdoelen.

De beantwoording door Jacobs nam bij een meerderheid van de Eindhovense SRE-fractie het gevoel niet weg dat de procedure niet juist was. Dat gevoel werd vastgelegd in een geïmproviseerde motie (geïmproviseerd omdat van tevoren niet duidelijk was hoe het zat). Die kreeg slechts de steun van het grootste deel van de Eindhovense fractie. De Eindhovense CDA-ers hadden voor de stemming de zaal verlaten. De overige regioraadsleden (waaronder nogal wat CDAers) vonden òf het verhaal van het DB voldoende, òf vonden dat ze niet vóór mochten stemmen omdat ze hun raadsfracties niet hadden kunnen raadplegen. Hier wreekt zich overigens weer de apolitieke structuur van de Regioraad als er politieke besluiten genomen moeten worden.
De mening van de SP gaat verder als die, waarover binnen de Eindhovense fractie overeenstemming bereikt is, en is hierboven verwerkt.

Een punt van aandacht is nog, dat het steeds vaker schijnt voor te komen dat personen, die diensten verlenen aan de overheid, daar zakelijke constructies tussen schuiven, met name als het om tijdelijke banen gaat. We hebben er als SP nog te weinig zicht op hoe dat fenomeen precies in elkaar zit. In dit geval lijkt het tot prijsopdrijving te leiden. Wij kunnen ons niet voorstellen dat Smetsers voor een halve baan als natuurlijke persoon een ton per jaar gekost had. Bij ons bestaat de indruk, dat het streven naar een afgeslankte overheid, en dus naar minder ambtenaren in vaste dienst, zich hier tegen zichzelf keert. Wij horen hier meer verhalen over, verhalen waarbij niet altijd de geest van de wet gevolgd lijkt te worden, en hebben hier interesse voor. Wie hierover met de SP een gesprek wil aangaan, eventueel op vertrouwelijke basis, nodigen wij van harte uit (B.Gerard, 040-2454879, b.gerard@kpnplanet.nl) .

22 februari 2007