Hoe sterk zijn de argumenten van Helmond Sport?

28 april 2007

Hoe sterk zijn de argumenten van Helmond Sport?

Helmond Sport heeft niet overtuigend aangetoond dat een nieuw stadion op een nieuwe locatie noodzakelijk is. De club kan beter op sportpark De Braak blijven. Dat vindt een meerderheid van de Helmondse gemeenteraad (CDA, PvdA, GroenLinks en SP).

Het besluit is gevallen in de raadsvergadering van dinsdag 3 april. Er komt een onderzoek hoe de problemen het beste kunnen worden aangepakt. Pas als blijkt dat de problemen op De Braak niet opgelost kunnen worden, kan een andere locatie in beeld komen. Het onderzoek moet binnen een jaar afgerond zijn.

Er is nu een einde gekomen aan de zoektocht van Helmond Sport naar een andere plek voor het stadion. De zoektocht startte in juli 2004. Helmond Sport benaderde toen de gemeente met het voorstel om te verhuizen naar Ruwe Putten bij Stiphout. Sindsdien zijn acht verschillende locaties onderzocht.

Maar het gaat niet alleen over de locatie, het gaat ook over de financiering van een nieuw stadion. Wie gaat dat betalen? Wil de gemeente er geld bij leggen?

De discussie speelt zich vooral af tussen Helmond Sport en het college van B en W. Pas het laatste jaar komt er meer bemoeienis van de gemeenteraad.

In de maand voorafgaand aan het raadsbesluit speelt Helmond Sport in de persoon van voorzitter Theo van Kroonenburg hoog spel. "Nee zeggen tegen het stadion is nee zeggen tegen Helmond Sport, aldus Kroonenburg in het Eindhovens Dagblad. In hetzelfde artikel zegt hij verder: "Zonder nieuw stadion denk ik dat het over drie tot vijf jaar afgelopen is met Helmond Sport.

Met deze uitspraken legt Van Kroonenburg de nodige druk op de gemeenteraad want wie wil nou verantwoordelijk worden gesteld voor de ondergang van Helmond Sport?

Ook projectontwikkelaar Stam + De Koning mengt zich in de discussie. In een opiniestuk in de krant neemt de projectontwikkelaar het op voor de nieuwbouwplannen van Helmond Sport. Het stuk lokt onmiddellijk tegenreacties uit, bijvoorbeeld van René van der Zanden, bestuurslid van wijkvereniging Rijpelberg. Hij schrijft: "Waar zijn we in Helmond mee bezig? Is het wel kies als mensen met zo'n groot zakelijk belang zich gaan mengen in een publieke discussie?"

Door te kiezen voor handhaving van Helmond Sport op De Braak heeft een raadsmeerderheid zich bestand getoond tegen de druk die is uitgeoefend om een nieuw stadion te bouwen.

• Helmond Sport noemt de grote overlast voor de buurt (lastige supporters en parkeeroverlast) als een belangrijk argument om te verhuizen naar een andere locatie. De SP wilde dit argument op zijn waarde schatten en heeft daarom nog kort voor de raadsvergadering tien buurtbewoners gepolst waarvan vijf vlakbij Helmond Sport en de ingang op de Bakelsedijk wonen. Uitkomst: acht van de tien zeggen geen grote overlast te ondervinden en zeggen dat voor hen Helmond Sport niet weg hoeft.

• Projectontwikkelaar Stam + De Koning heeft de kosten doorgerekend van verhuizing van Helmond Sport naar Berkendonk. Uitgangspunt is een nieuw stadion met 9000 zitplaatsen. Volgens opgave van Helmond Sport zelf is het huidige gemiddelde aantal bezoekers per wedstrijd 2800. Tijdens de raadsvergadering stelde het CDA dat volgens politiegegevens het gemiddeld aantal bezoekers niet 2800 is maar 1400. Tot op heden heeft Helmond Sport dit veel lagere cijfer niet tegengesproken.

• Sommige partijen betogen dat een tweede ontsluiting van het stadion nodig is om de supporters te scheiden. Maar er zijn al twee ontsluitingen. Voor de supporters van de tegenpartij (bussen) via de Bakelsedijk, voor de eigen supporters vanaf de andere kant (Rembrandtlaan). Wel is het zo dat de bezoekers van de Businessclub binnen kunnen komen via de Bakelsedijk.

18 april 2007