Conferentie kiest regiobestuurders en bespreekt congresstuk

18 oktober 2007

Conferentie kiest regiobestuurders en bespreekt congresstuk

Eindhoven 13 oktober: zo'n 160 Brabantse SP'ers zijn bijeen voor de regioconferentie. Op de agenda de verkiezing van de regiobestuurders plus de bespreking van de congresstukken.

De aanwezige SP'ers zijn afgevaardigd door hun afdelingen. Er geldt een verdeelsleutel van één afgevaardigde per 50 leden. De Helmondse delegatie bestaat uit 14 leden.

Brabant is verdeeld in drie SP-regio's. De regio noord-oost (rond Oss en Den Bosch), de regio west (Tilburg, Breda en omgeving) en zuid-oost (onder meer Schijndel, Eindhoven en Helmond).

Iedere SP-regio kiest een regiobestuurder. Voor zuid-oost hebben twee leden zich kandidaat gesteld. Bernard Gerard en Henk van der Wal, beide uit Eindhoven. Van der Wal is ook de huidige regiobestuurder. Een meerderheid van de conferentiegangers kiest hem opnieuw in die functie. Een regiobestuurder is meteen ook lid van het landelijk partijbestuur.

De rest van de dag wordt besteed aan de bespreking van de congresstukken. Centraal staat de organisatie van de SP. Er zijn geen grote meningsverschillen. De SP is flink gegroeid en krijgt steeds meer verantwoordelijkheid, maar moet een makkelijk toegankelijke partij blijven met korte lijnen, zo wordt benadrukt. Besluiten vallen op het congres op 24 november.

Henk van der Wal