Raadsmeerderheid voor nieuw stadion Helmond Sport

21 februari 2008

Raadsmeerderheid voor nieuw stadion Helmond Sport

Ook het CDA is voor een nieuw stadion voor Helmond Sport. Dat bleek afgelopen dinsdag. Er is nu een raadsmeerderheid voor een nieuw stadion. Alleen over de locatie wordt verschillend gedacht.

Afgelopen dinsdag werd het voorstel van het college besproken om de problemen van Helmond Sport aan te pakken met behoud van het huidige stadion. Dat voorstel kan de prullenmand in als het aan het CDA ligt. CDA-raadslid Jan Roefs: De toekomst van Helmond Sport ligt op De Braak, maar niet in het huidige stadion, maar in een nieuw te bouwen stadion dat multifunctioneel is.

April vorig jaar toonde de partij zich nog kritisch over de mogelijkheid van een nieuw stadion. In 2006 hadden alle betaald-voetbalorganisaties van Nederland een exploitatietekort van 103 miljoen. En dan spreken wij over veelal nieuwe stadions. Dat onderbouwt onze voorzichtigheid om niet te staan juichen en roepen dat een nieuw stadion dé oplossing is voor Helmond Sport. Aldus CDA-fractievoorzitter Margreet de Leeuw toen.

Het voorstel van het college om de problemen aan te pakken met behoud van het huidige stadion kreeg slechts steun van GroenLinks en SP, zij het met kritische kanttekeningen onder meer over het opofferen van een voetbalveld voor parkeergelegenheid.

Wethouder Stienen gaat nu aan de slag voor de volgende notitie die over een half jaar moet verschijnen. Eerste optie is dat Helmond Sport op De Braak blijft, ook de keuze van het CDA. Andere partijen noemen locaties als Berkendonk en het Hartmann-terrein. Berkendonk lijkt uitgesloten. In mei presenteert wethouder Yeyden zijn plan voor dit gebied.

2008-02-21