Warme woorden voor politie, geen steun voor SP-motie

13 februari 2008

Warme woorden voor politie, geen steun voor SP-motie

De SP heeft vanavond een motie ingediend om de inzet van de politie voor een beter salaris te ondersteunen. De motie ontlokte veel warme woorden bij de rest van de gemeenteraad. Maar de warme woorden werden niet omgezet in steun aan de motie.

Volgens burgemeester Jacobs gaat het niet om een lokale maar om een landelijke kwestie. Hij vindt het cao-conflict tussen de politievakbonden en minister Guusje ter Horst geen zaak voor de gemeenteraad.

SP-fractievoorzitter Erik de Vries ziet dat anders. Als het vak politieagent niet beter gewaardeerd gaat worden, zullen steeds minder mensen ervoor kiezen. De gevolgen van zon leegloop krijgen we lokaal op ons bordje.

Uiteindelijk volgde de gemeenteraad de redenering van de burgemeester. Bij sommige fracties speelde een rol dat het cao-conflict mogelijk dezelfde avond nog tot een einde zou komen. Partijen hebben afgesproken dat er voor middernacht duidelijkheid moet komen. Of dat daadwerkelijk lukt was tijdens de raadsvergadering niet duidelijk.

Motie (pdf-bestand)

Update 13-02-2008 Dinsdagnacht laat is een principe-accoord bereikt over de politie-cao. De bonden leggen het accoord de komende weken voor aan de achterban.