Meer steun voor SP-voorstel armoedebeleid, maar nog niet voldoende

13 juni 2008

Meer steun voor SP-voorstel armoedebeleid, maar nog niet voldoende

Er is meer steun in de gemeenteraad voor een SP-voorstel om het armoedebeleid te verbeteren, maar nog niet voldoende. Dat bleek bij de bespreking van de voorjaarsnota 2008.

Om voor minimaregelingen in aanmerking te komen, geldt een inkomensgrens van 110 procent van het minimum. SP-fractievoorzitter Erik de Vries: Maar wie een inkomen heeft net boven deze grens, zit evengoed gevangen in de armoedeval. Daarom vinden wij dat de inkomensgrens verruimd moet worden naar 120 procent.

Het gaat in Helmond om minimaregelingen als maaltijdenvoorziening, ouderenvervoer en de aanvullende ziektekosten verzekering.

Vorig jaar bij de bespreking van de begroting stemden slechts zeven raadsleden voor het SP-voorstel, nu bleek de steun gegroeid naar 15 raadsleden. De PvdA-fractie bestaande uit negen raadsleden stemde tegen, maar sprak tegelijkertijd wel sympathie uit voor het voorstel. De SP heeft een punt, aldus PvdA-fractievoorzitter Chris Davies.

De gemeente heeft berekend dat het voorstel een jaarlijkse uitgave betekent van rond 1 miljoen euro. De PvdA-fractie stemde tegen omdat ze het oneens is met de wijze waarop de SP dit bedrag wil financieren.

Buurgemeente Eindhoven hanteert al wel een inkomensgrens van 120 procent. Het gaat om een scala aan regelingen.

(Het gaat in Eindhoven om de volgende regelingen: bijzondere bijstand, aanvullende verzekering gemeente, reductieregeling, duurzame gebruiksgoederen 65+ers, technologievergoeding, computercursus, regeling chronisch zieken en gehandicapten en eigen bijdrage kinderopvang.)

SP-bijdrage voorjaarsnota 2008 (pdf-bestand)
2008-06-13