Bange PvdA heeft lak aan spelregels

6 juli 2008

Bange PvdA heeft lak aan spelregels

Helmonders die afhankelijk zijn van thuiszorg krijgen niet de hulp die ze nodig hebben. Meer dan honderd mensen staan op een wachtlijst. Zij hebben een indicatie voor zorg, maar krijgen die niet. Dat is onacceptabel.

De SP heeft voorgesteld om een hoorzitting over deze problemen te houden. Dat voorstel is besproken in de commissie Samenleving, maar werd voor verder beraad uitgesteld naar augustus. Dat lijkt nu niet meer door te gaan. De PvdA heeft er een stokje voor gestoken.

Hoe kan de PvdA een gemaakte afspraak van tafel vegen? Door te rommelen met de democratische regels.

Een commissie kan zelf besluiten om een hoorzitting te houden. Dat heeft de gemeenteraad zo geregeld in een verordening. Maar nu er een hoorzitting dreigt aan te komen over het thuiszorgbeleid van wethouder Boetzkes (PvdA) wil de PvdA daar vlug vanaf. De partij wil de commissie het recht afpakken om een hoorzitting te organiseren. En wel onmiddellijk.

PvdA-fractievoorzitter Chris Davies diende een motie in dat niet de commissie maar de gemeenteraad moet beslissen over een hoorzitting. Wat maakt dat uit? Heel simpel: in de gemeenteraad heeft de PvdA met de rest van de coalitie (CDA en VVD) een meerderheid. In de commissie niet.

Bijna de voltallige oppositie (15 raadsleden) stemde van de week voor een motie van wantrouwen. Zij vindt dat de ernstige problemen in de Helmondse thuiszorg wethouder Boetzkes zwaar aan te rekenen zijn.

Er kwam geen debat. De wethouder deed geen poging om de motie te weerspreken. Ook zijn partij de PvdA deed dat niet. Wel bedachten ze een bestuurlijk trucje om een hoorzitting te verhinderen. Alleen bange politici durven hun beleid niet te verdedigen. En durven problemen niet te onderzoeken. Dat maakt de thuiszorg echt niet beter.

Erik de Vries
fractievoorzitter van de SP in Helmond

Verscheen als opiniestuk in het Eindhovens Dagblad van 5 juli 2008.