Discussie over stadion Helmond Sport schiet alle kanten op

24 september 2008

Discussie over stadion Helmond Sport schiet alle kanten op

Wethouder Stienen (CDA) en Helmond Sport zijn er samen niet uitgekomen. Gevolg: de discussie in de Helmondse politiek schiet alle kanten op. Dat bleek tijdens de commissievergadering afgelopen dinsdagavond.

Op de agenda staat het voorstel van de wethouder voor een sportboulevard op de Braak inclusief een nieuw stadion voor Helmond Sport. Niet op de agenda staat het plan van Helmond Sport zelf, maar het is er wel. Dat plan luidt heel anders: juist weg van de Braak, want daar blijven biedt volgens de club geen perspectief.

D66-raadslid Ferwerda vraagt of wethouder Stienen wel gelooft in zijn eigen plan. Ik ben enorm enthousiast over de sportboulevard, reageert Stienen. Als je niet gelooft in je eigen plannen kun je er beter niet aan beginnen.

Zo overtuigd als de wethouder is dat zijn voorstel het beste is, zo overtuigd is Helmond Sport van het tegendeel. Op een haastig belegde persconferentie vorige week donderdag presenteerde de club het eigen onderzoek. Uitkomst: verhuizen naar de westzijde van de stad is het beste. Dat niet alleen: blijven op de Braak is ronduit slecht. Het zou wel eens het faillissement van Helmond Sport kunnen inluiden. Op de website van de club verschijnt een bericht met een duidelijke boodschap. Citaat: Om zich staande te kunnen houden in het betaalde voetbal is een groei van de begroting nodig naar vijf miljoen Euro binnen vijf jaar. Dit kan alleen worden bewerkstelligd als de club een meer regionale uitstraling krijgt. Een nieuw, modern stadion op een locatie buiten of aan de rand van de stad is daarvoor een absolute voorwaarde.

SP-standpunt

Het is 19 februari 2008. Op de agenda van de commissievergadering staat het voorstel om het stadion te handhaven, maar met verbeteringen.
De gemeente is bereid om 2,4 miljoen neer te tellen, Helmond Sport wordt gevraagd om zelf ook te investeren (1,5 miljoen). De SP-fractie steunt het voorstel. Dit is nog steeds de opstelling van de SP.
De partij heeft geen behoefte aan de huidige nieuwe plannen. Bovendien: haal je de club niet weg bij de bevolking door het stadion te verplaatsen van zijn vertrouwde plek naar ergens aan de rand van de stad?

Tijdens de vergadering op 19 februari gebeurd er wel iets anders. Het CDA verandert van standpunt: van eerst tegenstander van een nieuw stadion, verandert ze in voorstander, maar dan wel in de vorm van een sportboulevard op de Braak. Er is nu een raadsmeerderheid voor een nieuw stadion. Wethouder Stienen start zijn onderzoek.

Is het een wonder dat de discussie in de Helmondse politiek alle kanten opschiet? Van de tien partijen (fractie De Voogd was niet aanwezig) kiest alleen het CDA onomwonden voor een sportboulevard op de Braak. Liefst met Helmond Sport maar als het niet anders kan dan maar zonder. De overige partijen komen bijna allemaal uit op andere varianten. Verhuizen naar de westkant van Helmond, verhuizen naar de oostkant, het stadion laten zoals het is maar wel verbeteringen aanbrengen, afwachten tot Helmond Sport over drie maanden met een definitief onderzoek komt.

Wethouder Stienen is niet blij met het scala van standpunten. Dit had ik juist willen voorkomen. Eensgezind optrekken van gemeente met Helmond Sport en samen één plan presenteren, had het kunnen voorkomen. Waarom is dat eigenlijk niet gebeurd?

De wethouder neemt de tijd om in te gaan op de voorgeschiedenis. Gemeente en Helmond Sport zouden ieder hun plan maken, maar wél elkaar daarbij helpen. Dan valt de datum 21 mei. Toen was het laatste overleg met Helmond Sport. De club heeft niets meer van zich laten horen. Later in de aanloop naar de presentatie van de plannen aan pers, gebruikers van de Braak en gemeenteraad wordt er weer contact opgenomen, maar het gaat moeizaam. De vraag komt op of het bestuur van Helmond Sport diep in hun hart niet gewoon weg wil van de Braak en wil verhuizen naar de rand van de stad.

Nieuw stadion na 20 jaar weer slopen?

Helmond Sport heeft drie locaties op het oog voor een nieuw stadion, aan de westkant van Helmond. Ruwe Putten, Brandevoort en Gulbergen. De laatste ligt op grondgebied van Nuenen, Helmond heeft daar geen zeggenschap. Voor Ruwe Putten denkt Helmond Sport een investeerder te kunnen vinden die nu bereid is voor een schappelijke prijs er geld in te steken op voorwaarde dat hij dat in de toekomst kan terugverdienen. De plek zou dan, na zon 20 jaar, opgeofferd moeten worden voor woningbouw. De investeerder verdient dan geld omdat de grond nu goedkoop aangekocht zou kunnen worden.
Aanvulling: fragmenten uit gemeentelijke toelichting (18 september) en notulen presentatie sportboulevard (17 september)

Maar als dat de opstelling is van Helmond Sport, wat is dan nog de zin van de sportboulevard? Het draaide toch allemaal om het stadion? Voor welk probleem is de sportboulevard een oplossing als Helmond Sport niet meedoet, vraagt de VVD? Voor het CDA is het geen vraag. De partij vindt dat de sportboulevard op de Braak er hoe-dan-ook moet komen. Wethouder Stienen vindt dat ook, maar voor veel andere partijen is het zo duidelijk nog niet.

In oktober staat de kwestie op de agenda van de gemeenteraad. Dan moeten meer definitieve besluiten genomen worden. Op de valreep heeft de wethouder zijn voorstel daarvoor aangepast. Hij stelt de gemeenteraad voor om in plaats van het plan vast te stellen er kennis van te nemen. Een meer vrijblijvende formulering waarmee hij hoopt meer raadsleden erachter te krijgen. Ook stelt hij voor om het plan op dit moment niet uit te voeren, maar te bevriezen. Volgens de wethouder zijn er nu twee mogelijkheden. Helmond Sport doet over drie maanden alsnog mee en dan kan het plan worden ontdooit of de club gaat zijn eigen gang. In dat geval is de wethouder bereid daaraan mee te werken, maar Helmond Sport moet niet het onmogelijke vragen.

De gebruikers van de Braak

Het plan voor een sportboulevard op de Braak behelst een nieuw stadion, een zwembad (ter vervanging van de Wissen) en een nieuwe sporthal. Voor de sportverenigingen zijn er ook gevolgen. Ze hebben niet langer een eigen veld, de velden worden centraal beheerd om efficiënter gebruik mogelijk te maken. Ook hebben ze niet langer een eigen kantine. Tegen deze plannen is veel weerstand. Wethouder Stienen sprak geruststellende woorden. Natuurlijk gaan wij de Jeu de Boulesclub niet zomaar in één ruimte proppen met een voetbalclub, dat moet allemaal nog uitgewerkt worden.

2008-09-24