SP wil spoedoverleg over thuiszorg, wethouder neemt zorgen niet weg

23 september 2008

SP wil spoedoverleg over thuiszorg, wethouder neemt zorgen niet weg

Helaas moeten wij vaststellen dat er geen meerderheid in is gegaan op ons verzoek om te overleggen over de problemen in de thuiszorg. Alleen SDOH, HH, HA en GL zijn ingegaan op onze uitnodiging.

Wij betreuren het zeer dat er geen meerderheid te vinden is om het roer om te gooien, wat in onze ogen noodzakelijk is om een einde te maken aan de problematiek. Daar was de bijeenkomst op gericht. Het heeft in onze ogen dan ook geen zin om deze door te laten gaan.

Wij zullen jullie, gezien het korte tijdstip, ook nog even proberen te bellen.

Met vriendelijke groet,

Erik de Vries
fractievoorzitter SP Helmond

Helmond, 16 september 2008

Aan de fractievoorzitters
I.a.a. raadsleden en pers

Betreft: overleg thuiszorg

Maandag heeft wethouder Boetzkes een presentatie gegeven over de stand van zaken in de thuiszorg en zijn kijk daarop. De wethouder heeft onze zorgen niet weggenomen, integendeel.

De wethouder heeft cijfers gepresenteerd. Voor de vakantie met vier zorgaanbieders stonden 102 cliënten op de wachtlijst. Nu met zes zorgaanbieders (week 37) staan 113 cliënten op de wachtlijst. Dat deze cliënten de diensten van een schoonmaakbedrijf worden aangeboden, doet hier niets aan af. Dit accepteren als een "oplossing" betekent een uitholling van alles waar de thuiszorg voor staat.

Niet is gebleken dat de wethouder het roer wil om gooien. Allereerst omdat hij niet bereid is om nu snel een nieuwe aanbesteding te starten. Maar ook omdat hij niet bereid is om kritisch te kijken naar zijn eigen beleid. Om de problemen te verklaren worden er veel factoren bijgesleept, behalve het eigen gemeentelijk beleid. Dat baart ons grote zorgen voor de nieuwe aanbesteding die hoe dan ook gaat komen. Wij krijgen niet de indruk dat de wethouder bereid is om een redelijke prijs voor goede thuiszorg te betalen.

Voor de vakantie is een motie van wantrouwen ingediend tegen de wethouder. De collegepartijen die een meerderheid hebben in de raad, hebben deze motie niet gesteund. Dit betekent dat initiatieven uit de raad niet overgenomen worden. Wij denken echter dat de nieuwe gegevens over de stand van zaken in de thuiszorg ook de collegepartijen te denken moeten geven.

De SP-fractie vindt de situatie ernstig genoeg voor spoedoverleg met de fractievoorzitters (of indien nodig een vervanger), wat ons betreft een openbaar overleg.
De tijd dringt. Een aanbestedingsprocedure kost veel tijd. Wij willen daarom niet afwachten tot een reguliere commissievergadering of raadsvergadering.
Doel van het overleg is om te inventariseren of er in de raad voldoende draagvlak is om het roer om te gooien. Om wél snel over te gaan tot een nieuwe aanbesteding onder redelijke condities en met een redelijk tarief voor goede thuiszorg.

Wij stellen voor om komende vrijdag 19 september om 19.00 uur bij elkaar te komen. Plaats: commissiekamer Boscotondo.

Graag spoedig jullie reactie.

Namens de SP-fractie,
Erik de Vries, fractievoorzitter.