SP wil werkbonus, wethouder zegt onderzoek toe

5 november 2008

SP wil werkbonus, wethouder zegt onderzoek toe

De SP vindt dat er een werkbonus moet komen. De partij diende daarvoor een motie in bij de behandeling van de armoedenota in de raadsvergadering van 4 november. De bonus is nodig tegen de armoedeval.

Bijstandsgerechtigden die een baan accepteren gaan er in inkomen op vooruit, maar dat voordeel verdwijnt vaak weer omdat allerlei regelingen vervallen of verminderen, de zogenoemde armoedeval. Het gaat om regelingen zoals heffingskortingen, toeslagen, bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen enz.

SP-raadslid Nathalie van der Zanden is blij dat er eindelijk een armoedenota is, maar vindt dat de nota op een aantal punten nog danig tekortschiet. De armoedeval is een van die punten.

Het raadslid wees verantwoordelijk wethouder Yeyden (PvdA) op de aanpak in Eindhoven. Mensen die langer dan een jaar een bijstandsuitkering ontvangen en werk vinden voor ten minste een half jaar, hebben recht op een werkbonus van 1200 euro om het wegvallen van regelingen te compenseren.

Wethouder Yeyden zegde toe contact op te nemen met zijn collega-wethouder om de Eindhovense regeling nader te onderzoeken. Nog dit jaar meldt hij zijn bevindingen aan de gemeenteraad. Nathalie van der Zanden wacht dat nu eerst af en houdt zolang de motie achter de hand.

2008-11-05